مجلة الباحث الإقتصادي
Volume 7, Numéro 2, Pages 210-230
2019-06-28
الكاتب : هاني عبدالمالك .
لإبراز أثر المزيج التسويقي على فرص تسويق صادرات عينة من الدول الرائدة في التجارة الدولية في الفترة 2007-2017. بيَّن نموذج التأثيرات الثابتة أن التطورات المستقبلية لصادرات سلع هذه الدول ترتبط إيجابيا بكل من القدرة الإنتاجية والتوزيعية. وذلك بالرغم من تزايد الأسعار، مع تسجيل تأثير سلبي غير منطقي للترويج عبر الانترنت. وتعرف الجزائر ضعف وسلبية مؤشرات المزيج التسويقي مقارنة بهذه الدول، لذلك من الضروري الاهتمام أكثر بالتسويق الدولي لتحسين أداء صادرات السلع المحلية. To highlight the impact of the marketing mix on export marketing opportunities for a sample of leading countries in international trade in the period 2007-2017. The fixed effects model showed that future developments in goods exports of these countries are positively related to both production and distribution capacity. Despite rising prices, with an illogical negative impact of online promotion. And Algeria knows the weakness and negativity of the marketing mix indicators compared to these countries, so it is necessary to pay more attention to international marketing to improve the performance of exports of domestic goods.
مزيج تسويقي؛ تسويق تصديري؛ تسويق دولي؛ فرص تسويقية؛ بيانات البانل. ; Marketing mix; Export marketing; International Marketing; Marketing opportunities; Panel data.
خطاب الهروشي
.
حازم حسانين محمد
.
فطيمة نسمن
.
ص 30-47.
عفاري وردة
.
بن سانية عبد الرحمان
.
ص 308-328.
بن سحنون سمير
.
خليفي أمينة
.
ص 328-347.
رزوق إبتسام
.
حجاج عبد الرؤوف
.
ص 122-139.