مجلة الاقتصاد و التنمية البشرية
Volume 10, Numéro 1, Pages 24-36

محددات الفرص السياحية الدولية: دراسة قياسية لعينة من الدول في الفترة 2002-2017

الكاتب : هاني عبدالمالك .

الملخص

تهدف الدراسة إلى إبراز محددات الفرص السياحية في عينة من الدول التي تستقبل سنويا عشرات الملايين من السياح. بالنتيجة نموذج التأثيرات الثابتة بيَّن أن تطور عدد الوافدين في الفترة (2002-2017) يتحدد في الأجل الطويل بالقدرة الإنتاجية للخدمات والقدرة التنافسية للاقتصاد. لذلك من المهم على الجزائر التخطيط لرفع القدرة الإنتاجية والتنافسية للسلع والخدمات السياحية الصحراوية والرياضية، لتنمية الفرص السياحية التي لا تزيد عن 2 مليون سائح سنويا. The study aims to highlight the determinants of tourism opportunities in a sample of countries that receive tens of millions of tourists annually. As a result, the model of fixed effects explained that the growth of the number of arrivals (2002-2017) is determined in the long term by the productive capacity of services and the competitiveness of the economy. It is therefore important for Algeria to plan to increase the productive capacity and competitiveness of desert and sports tourism goods and services, to develop tourism opportunities that do not exceed 2 million tourists annually. L’étude vise à mettre en évidence les déterminants des possibilités touristiques dans un échantillon de pays recevant des dizaines de millions de touristes chaque année. En conséquence, le modèle des effets fixes a expliqué que la croissance du nombre d'arrivées (2002-2017) est déterminée à long terme par la capacité de production des services et la compétitivité de l'économie. Il est donc important pour l’Algérie d’envisager d’accroître la capacité de production et la compétitivité des biens et services du désert et du tourisme sportif, afin de développer des opportunités touristiques ne dépassant pas 2 millions de touristes par an.

الكلمات المفتاحية

عدد الوافدين؛ طلب على السياحة؛ سياحة دولية؛ فرص سياحية؛ بيانات البانل. ; Number of arrivals; Demand for tourism; International tourism; Tourism opportunities; Panel Data. ; Nombre d’arrivées; Demande de tourisme; Tourisme international; Opportunités touristiques; Données de panel.