مجلة العلوم الانسانية
Volume 17, Numéro 1, Pages 187-203
2017-06-30

(tqm) دور الثقافة التنظیمیة في دعم تطبیق إدارة الجودة الشاملة

الكاتب : حميد قرومي . حياة معزوز .

الملخص

تعتبر إدارة الجودة الشاملة من أهم المداخل الإداریة الحدیثة التي تسعى بالنهوض بأداء المؤسسة وتحسینه، من خلال تقدیم منتجات متفردة وذات جودة عالیة تحقق احتیاجات الزبائن وتلبي رغباتهم بل وتتجاوز توقعاتهم رغبة منها في نیل رضا الزبون وإسعاده، ومن ثم كان التطبیق الفعال لنظام إدارة الجودة الشاملة في المنظمة یتطلب بالدرجة الأولى ترسیخ ثقافة الجودة التي تعبر عن القیم والمبادئ الأساسیة التي تدعم مفاهیم الجودة، التمیز والتحسین المستمر في الأداء، باعتبار أن الثقافة هي المولد الذي یشكل مناخ وبیئة العمل، لذا فإن إج ا رء أي تغییر في المنظمة یتطلب إحداث تغییر في الثقافة السائدة وترسیخ أهم السلوكیات، القیم والمبادئ والمعتقدات التي یجب أن یلتزم بها الأف ا رد في المنظمة لضمان التغییر الفعال. The total quality Management of the Most important modern administrative entrances, which seeks the promotion of the organizations performance and improve it, by offering unique products and high-quality check Customer’s needs and meet their desires, but management and exceed their expectations desire to win the Customer and make him happy satisfaction, and then the effective application of the quality management system overall in the organization requires primarily the consolidation of quality that reflect the core values and principles that support the concepts of quality, excellence and continuous improvement in performance culture, as the culture is born, which is the climate and the working environment, so any change in the organization requires a change in the dominant culture and the consolidation of the most important behaviors, values, principles and beliefs that must be adhered to by individuals in the organization to ensure effective change.

الكلمات المفتاحية

ثقافة الجودة، التغییر الثقافي، بیئة الجودة، التحسین المستمر، التمیز