مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 16, Numéro 2, Pages 50-68
2024-01-20
الكاتب : ملغيد دعاء نهلة . ترشاق سعاد .
تشكّل الأنثى أهمّ حلقات النّص الرّوائي العربي المعاصر، حيث أعطت للرّواية طعما آخر حين وُظّفت بطريقة جريئة تخترق المألوف من خلال توظيفها بمختلف مفهوماتها وتناقضاتها، فتعدّ الأنثى الشّخصية الأكثر تعقيدا من حيث تجسيدها لهمومها وفهم صراعاتها الدّاخلية، وقد تجرّأ عزّ الدّين جلاوجي ليظهر الأنثى في رواية "الرّماد الذي غسل الماء" بطريقة أخرى بعيدا عن مفهوم الطّاعة والالتزام، حيث اعتمد مرجعيات تحيلنا على مختلف السياقات المضمرة لخطاب التمرّد لدى الأنثى، من أجل إثبات هويّتها الشخصية واستقلاليتّها، فمدينة الرّماد مثّلت نموذجا لتناقضات بين منظور الفضاء النّسائي المتمرّد والرّجالي الخاضع، والّتي تتّكئ على مرجع واقعي وعجائبي، والهدف من دراستنا استجلاء العناصر الآتية: دراسة الأنثى كشخصية مرجعية محيلة على التمرّد في فضاء مدينة عين الرّماد، وكيف اعتمد جلاوجي التمرّد كوسيلة للدّفاع عن الأنثى بطريقة مضمرة لاتوازنية. The female constitutes the most important episodes of contemporary Arab novelist text, as she gave the novel another flavor when it was employed in a bold way that penetrates the familiar by employing its various concepts and contradictions. "Ashes that washed the water" in another way, away from the concept of obedience and commitment, as it relied on references that refer us to the various implicit contexts of the discourse of rebellion among the female, in order to prove her personal identity. On a realistic and fictional reference, and we will try, through our study, to elucidate the following elements: the study of the female as a reference figure referring to the rebellion in the space of the city of Ain al-Ramad, and how Djelaouji adopted the rebellion as a means of defending the female in an implicit and unbalanced way. Key words: Reference; The Female; Rebellion Speech; Novel The Ashes That Washed Water; Azzdine Djelaouji.
الإحالة; خطاب التمرّد; الأنثى; رواية الرّماد الذي غسل الماء; عزّ الدّين جلاوجي. ; Reference; The Female; Rebellion Speech; Novel The Ashes That Washed Water; Azzdine Djelaouji.
نحنوح زهرة
.
رواينية طاهر
.
ص 378-399.
عوادي صالحة
.
ص 225-233.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.