مجلة المنتدى للدراسات والابحاث الاقتصادية
Volume 7, Numéro 2, Pages 340-352
2023-12-31

الابتكار المفتوح نهج جديد لتسويق مخرجات الجامعة-عرض تجارب عالمية رائدة-

الكاتب : مزنر نسرين . برحال عبد الوهاب .

الملخص

تهدف هذه الورقة البحثية الى إبراز أهمية الابتكار المفتوح بالنسبة للجامعات من خلال عملية تسويق مخرجاتها البحثية، فالعملية التسويقية من المعالم المهمة في مجال البحث العلمي وعنصرا فعالا في تعزيز العملية الابداعية والابتكارية، والجامعات تسعى لزيادة جودة مخرجاتها من أجل تلبية حاجات المجتمع بما يتماشى مع سوق العمل، بالإضافة الى ابراز مرئيتها للمؤسسات الخارجية التي تتطلع لاستغلال المعرفة المنتجة من الجامعات لأغراض تجارية يستفيد منها كلا الاطراف. والجزائر من بين الدول التي بادرت في اتخاذ قرارات ووضع خطط واجراءات لتسويق مخرجات الجامعة، بحيث يجب على الجامعات انشاء وخلق منتجات ذات قيمة تساهم بذلك في دعم الابتكار الوطني. ومن أهم ما تم التوصل اليه: أن عملية تسويق مخرجات الجامعة وتبني الابتكار المفتوح ضروري من أجل تجنب جمود الجامعة وعدم مواكبتها للمستجدات، بالإضافة الى الاهتمام بشكل كبير بعملية التسويق كونها من الآليات المساهمة والداعمة للتوجه نحو الجامعة الريادية. Abstract This study aims to highlight the importance of open innovation for universities through the process of marketing their research outputs. The marketing process is an important in the field of scientific research and effective element in promoting the innovative process. Universities seek to increase the quality of their outputs in order to meet the needs of society . In addition to highlighting its visibility to external institutions that are looking to exploit the knowledge produced by universities for commercial purposes that benefit both parties. Algeria is among the countries that have taken the initiative to take decisions and procedures for marketing university outputs, so that universities must create valuable products that contribute to supporting . national innovation Among the most important findings: The process of marketing the university’s outputs and adopting open innovation is necessary in order to avoid the university’s stagnation and its failure to adaptation with developments, in addition to attention the marketing process as it is one of the contributing and .supportive mechanisms for moving towards an entrepreneurial university

الكلمات المفتاحية

الابتكار المفتوح ; تسويق ; مخرجات الجامعة ; open innovation ; Marketing ; University Output