أبحاث إقتصادية معاصرة
Volume 6, Numéro 2, Pages 317-338
2023-10-31

أثر الميزة التنافسية في بناء العلامة التجارية للهواتف الذكية: دراسة استطلاعية على عينة من مشتري هواتف Samsung بمدينة الاغواط

الكاتب : بوعزارة إيمان . زيان بروجة علي .

الملخص

هدفت الدراسة إلى تحليل الميزة التنافسية والمتمثلة في الكفاءة المتميزة، الجودة، القيمة المدركة للزبائن، الابتكار، والمرونة، في ظل المنافسة الشديدة تسعى المؤسسات للتفوق على بعضها البعض، من خلال اكتساب ميزة تنافسية تميزها عن غيرها من المنافسين، بخلق قيمة مضافة أو تحسين ما هو موجود وتقديمها للزبون في شكل علامة تجارية، لا يتعلق بناء العلامة التجارية بالشعارات المرئية والعبارات الرنانة بقدر تعلقه بتقديم ضمان ووعد لما يحتاجه الزبون بسهولة وفي الوقت المناسب. حيث تهتم الدراسة الحالية برصد أثر كل من هذه العوامل في بناء العلامة التجارية لسامسونج في الهواتف الذكية؛ ولهذا الغرض تم توزيع استبيان على عينة بلغ عددها 92 فرد وتحليلها باستخدام أسلوب نمذجة المعادلات الهيكلية بالمربعات الصغرى الجزئية عن طريق SMART PLS؛ وخلصت الدراسة إلى أن الميزة التنافسية تؤثر جوهريا في بناء العلامة التجارية سامسونج للهواتف الذكية في ولاية الاغواط، بمعدل تفسيري قدر بــ 9.5% بجميع متغيرات الميزة التنافسية، ماعدا الكفاءة المتميزة. The study aimed to analyze the competitive advantage represented in the distinguished efficiency of quality, the perceived value customers, innovation and flexibility, in light of the intense competition that prevails in the markets, institutions seek to outperform each other by gaining a competitiveness that distinguishes them from other components by creating an added value or improving what exists and presenting in to the customer in the form of a trademark. Brand building is not related to visual slogans and buzzwords. As far as it relates to providing a guarantee and promise for what the customer needs easily and in a timely manner as the current study is concerned with monitoring the impact of each of these factors in building the Samsung brand in smart phones. For this purpose, a questionnaire survey was distributed to a sample of 92 individuals and analyzed using partial least squares structural equation modeling method through SMART PLS. The study concluded that the competitive advantage mainly affects the building of the Samsung brand for smart phones in Laghouat province, with an explanatory rate of 9.5% in all variables of competitive advantage, Except for outstanding efficiency.

الكلمات المفتاحية

العلامة التجارية ; الميزة التنافسية ; الهواتف الذكية ; سامسونج