المعيار
Volume 27, Numéro 5, Pages 847-860
2023-09-15

الانزياح الـــــــــــــــدرامي في قصـيدة شتـاء ريـــــتا الطويل لمحـــــــــــــــــمود درويــــــــــــــــــــــــش

الكاتب : بلهواري محمد . بن منصور نعيمة .

الملخص

تتناول هذه الدراسة موضوعان مهمان من موضوعات الأسلوبية، وهـما: التناص والانزياح بوصفهما آدتين فعالتين في يد الباحث بواسطتهما يستطيع مقاربة النص المدروس والتعرف على أبعاده الفنية وخلفياته التي يريد. ومن هنا كان التناص موضوعا مهما وأحد مكونات النص عند الباحثين منذ القديم، وإن اختلفت أسماؤه فقد تحدث عنه القدامى وأطلقوا عليه السرقات الأدبية والاقتباس وكانت لهم فيه آراء مختلفة. ونجد في الشعر العربي المعاصر محمود درويش من الشعراء الذين يتناصون كثيرا مع التراث العربي والعالمي؛ فهو يوظف التراث الديني والتاريخي والفني والأسطوري والشعبي إضافة إلى الجانب السياسي. ولم نتمكن من الإحاطة بجميع هذه الجوانب، فوقع الاختيار على قصيدة واحدة من شعر محمود درويش المعاصرة و هي " شتاء ريتا الطويل "، وإن كانت بعض القصائد الشعرية لشعراء آخرين تفتقر إلى المصادر والمراجع فإن مواضيع محمود درويش في قصائده كثيرة المراجع والمصادر لكثرة الدراسات حوله إلا أن قصيدته " شتاء ريتا الطويل " غير مدروسة في علاقتها مع نشيد الإنشاد لأنه هو النص الذي انطلق منه الشاعر في قصيدته فأعطيت فكرة موجزة عنه ليسهل على القارئ فهم القصيدة التي تناصت معه، ثم جئت بالتناص في شتاء ريتا وفيه قارنت بين النصين: النشيد وريتا وأشرت إلى التقائهما في كثير من الكلمات والصور وحتى البنية المشتركة بينهما، وبعد ذلك تحدثت عن الانزياح الدرامي في شتاء ريتا ووقفت فيه عند الإضافة التي أضافها محمود درويش لقصيدته وهي الحس الدرامي الذي لم يكن موجودا في نشيد الأنشاد. وتنهض إشكالية المقال على مجموعة من الأسئلة المهمة والتي ترتبط أساسا بما هو جمالي وتراثي تاريخي وسياسي مع اليهود، ومن هنا نتساءل: ما الذي دفع الشاعر أن يتفاعل مع التراث اليهودي؟ وهل ثمة أسباب جمالية محضة؟ أو هناك أسباب سياسية لها ما يبررها في القصيدة؟ Abstract: This study deals with two important stylistic topics, namely: intertextuality and displacement as two effective tools in the hands of the researcher through which he can approach the studied text and identify its artistic dimensions and backgrounds that he wants. Hence, intertextuality was an important topic and one of the components of the text for researchers since ancient times, and if its names differed, the ancients talked about it and called it literary thefts and quotations, and they had different opinions about it. In contemporary Arabic poetry, we find Mahmoud Darwish among the poets who are very close to the Arab and international heritage. It employs the religious, historical, artistic, mythical and folk heritage, in addition to the political aspect. We were not able to capture all these aspects, so the choice was made on one poem from Mahmoud Darwish’s contemporary poetry, which is “Rita’s Long Winter.” Although some of the poems of other poets lack sources and references, the topics of Mahmoud Darwish in his poems are many references and sources due to the large number of studies on him except His poem "Rita's Long Winter" is not studied in its relationship with the Anthem of Songs because it is the text from which the poet started in his poem, so I gave a brief idea about it to make it easier for the reader to understand the poem that resonated with him. To their meeting in many words and pictures and even the common structure between them, and then I talked about the dramatic displacement in the winter of Rita and I stood in it at the addition that Mahmoud Darwish added to his poem, which is the dramatic sense that was not present in the Song of Songs. The problem of the article is based on a set of important questions that are mainly related to what is aesthetic, historical and political with the Jews, and from here we ask: What prompted the poet to interact with the Jewish heritage? Are there purely aesthetic reasons? Or are there justified political reasons in the poem? key words: Displacement, drama, intertextuality, aesthetics.

الكلمات المفتاحية

الانزياح، الدراما، التناص، الجمالية. الشاعر

جمــــــــــاليــــــات قصـيدة " الحــريـــــة " لرمضـــان حمــــود في ظل القــراءة الأســلوبية.

تــــــــوام عبد الله .  بــوقــنـــــــــــوس وحـــــيـــدة . 
ص 424-435.