مجلة بحوث في القانون والتنمية
Volume 2, Numéro 3, Pages 19-33
2023-06-15

الثقافة الاتصالية في المنظمات حسب مقاربة الإدارة اليابانية: المفهوم والاستراتيجيات Communication Culture In Organizationstthrough Japanese Management Approach:concept And Strategies

الكاتب : مختاري فاتح . بن مكي فطومة .

الملخص

انطلاقا من عرض أهم سمات الإدارة اليابانية، نسعى من خلال هذه المداخلة إلى إبراز أهمية الثقافة الاتصالية في المنظمات الحديثة وشروطها من مقاربة الإدارة اليابانية، هذا النمط الإداري الذي يرتكز بشكل كبير على المورد البشري كأهم مورد في المنظمة. وقد توصلنا إلى أن الدرس الياباني قدم قاعدة أساسية للعديد من النظريات عبر العالم حول مبادئ تشكيل الثقافة التنظيمية وكذا أساليب المحافظة عليها وصيانتها، أهمها الاتصال المتوازن والاعتناء بالإنسان داخل المنظمة. Starting from the presentation of the most important characteristics of Japanese management, we seek through this paper to highlight the importance of the culture of communication in modern organizations and its conditions in relation to the Japanese management approach, which relies heavily on the human resource as the most important resource in the organization. We concluded that the Japanese lesson has provided a basis for many theories around the world on the principles of organizational culture formation and the methods of its preservation and maintenance, the most important is balanced communication and caring for people within the organization.

الكلمات المفتاحية

الإدارة اليابانية ; الثقافة التنظيمية ; الثقافة الاتصالية ; إدارة الاتصال ; السياق التنظيمي ; Japanese management ; Organizational culture ; Communication culture ; Communication management ; Organizational context