مجلة الروائز
Volume 7, Numéro 1, Pages 433-455
2023-06-15

المواصفات المعمارية لرياض الأطفال وجمعيات الطفولة وانعكاساتها على البيئة التربوية والنفسية والصحية للملتحقين بها دراسة ميدانية بمدينة باتنة

الكاتب : سلطاني الويزة .

الملخص

ملخص: يهدف موضوع الدراسة الحالية للتعرف على المواصفات المعمارية لرياض الأطفال وجمعيات الطفولة وانعكاساتها على البيئة التربوية والنفسية والصحية للملتحقين بها، وتمثلت تساؤلاتها في ما مدى اهتمام هذه المؤسسات بهذه المواصفات المعمارية من حيث المبنى وأقسامه، وكذلك من حيث التجهيزات والوسائل في الروضة ومراعاتها لخصائص الطفل. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق استبيان على عينة من عشر (10) معلمات ببعض رياض الأطفال وجمعيات الطفولة بمدينة باتنة. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - وجود نسبة قليلة فيما يخص اهتمام رياض الأطفال والجمعيات بالمواصفات المعمارية في جانب المبنى. - وجود نسبة قليلة فيما يخص اهتمام رياض الأطفال والجمعيات بالمواصفات المعمارية في جانب التجهيزات والوسائل. الكلمات المفتاحية المواصفات المعمارية؛ رياض الأطفال؛ جمعيات الطفولة؛ البيئة التربوية و النفسية؛ البيئة الصحية. Abstract: The subject of the current study aims to identify the architectural specifications of kindergartens and childhood associations and their reflections on the educational, psychological and health environment of those enrolled in them. Its questions were to what extent these institutions are interested in these architectural specifications in terms of the building and its divisions, as well as in terms of equipment and means in the kindergarten and their consideration of the characteristics of the child. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was applied to a sample of ten (10) female teachers in some kindergartens and childhood associations in Batna. The study reached the following results: - There is a small percentage of kindergartens and associations' interest in architectural specifications on the side of the building. - There is a small percentage of kindergartens and associations' interest in architectural specifications in terms of equipment and facilities. Keywords: architectural specifications; kindergarten; childhood associations; educational and psychological environment; healthy environment.

الكلمات المفتاحية

المواصفات المعمارية؛ ; ؛ رياض الأطفال؛ ; جمعيات الطفولة؛ ; البيئة التربوية و النفسية؛ ; البيئة الصحية.