مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية
Volume 10, Numéro 1, Pages 89-109
2023-06-10

استراتيجيات العلاقات العامة و دورها في تكوين صورة المؤسسة

الكاتب : تيفورة نجاة . كشاد رابح .

الملخص

الملخص : ازداد التركيز على دور العلاقات العامة كنشاط يستهدف الكثير من الاتصال و التفاهم بين المؤسسة وجمهورها ، كما تزايد الاهتمام بالصورة الذهنية و اهميتها بالنسبة للمنظة لما تقوم به من دور هام في تكوين الاراء و اتخاذ القرارات و تشكيل الفعل ، و قد اصبح تشكيل الصورة الجيدة هدفا اساسيا تسعى لتحقيقه العلاقات العامة على اى مستوى ، و قد ادركت المنظمات الحديثة اهمية دراسة صورتها السائدة في اذهان الجماهير في وقت معين و اتخاذ القرارات و رسم الخطط الكفيلة بتكوين الصورة المرغوبة ، ذلك ان صورة المؤسسة هي سمعتها في المجتمع و هويتها التي تبني عليها مكانتها الاجتماعية و الاقتصادية ، وهذه الصورة تعتمد على جهود العلاقات العامة وذلك بتبني استراتيجياتها المتنوعة مع جمهورها الخارجي ، و للحفاظ على مكانتها الهامة في المجتمع تستعمل مختلف اليات و استراتيجيات الاتصال في اتصالها مع هذا الجمهور ، لتحقيق هدفها الاسمى هو الحفاظ على استمرارها. ومن هذا المنطلق جاءت هذه الورقة البحثية لابراز اهم استراتيجيات العلاقات العامة التي تستخدمها المؤسسات لترجمة هوية المؤسسة لدى جمهورها و ترسيخ صورتها المرغوبة في اذهانهم . Abstract: The focus has increased on the role of public relations as an activity that targets a lot of communication and understanding between the institution and its audience, and the interest in the mental image and its importance for the organization has increased due to the important role it plays in forming opinions, making decisions and shaping behavior, and the formation of a good image has become a primary goal. Public relations seek to achieve it at any level, and modern organizations have realized the importance of studying its prevailing image in the minds of the masses at a certain time and making decisions and drawing plans to form the desired image, because the image of the institution is its reputation in society and its identity on which it builds its social position and Economic, and this image depends on the efforts of public relations by adopting its various strategies with its external audience, and to maintain its important position in society, it uses various communication mechanisms and strategies in its contact with this public, to achieve its ultimate goal of maintaining its continuity. From this point of view, this research paper came to highlight the most important public relations strategies used by institutions to translate the identity of the institution to its audience and to establish its desired image in their minds

الكلمات المفتاحية

الاستراتيجية ; العلاقات العامة ; الصرة الذهنية