دراسات معاصرة
Volume 7, Numéro 1, Pages 419-431
2023-06-02

تعليم اللغة العربية في ضوء المداخل والنظريات الحديثة-الأهداف والمبادئ-teaching The Arabic Language In The Light Of Modern Approaches And Theories-objectives And Principles-

الكاتب : صديقي أمال . بوزيدي محمد .

الملخص

: عرف تعليم اللغة العربية مكانة كبيرة بين القدماء، والمحدثين لما لها من دور في حياة الأمة، وحفظ تراثها، وتحيد أبنائها، ولما لها من ميزات تجعلها أهلا للعناية والاهتمام، وبعد أن تطورت الحياة، وتعقدت في جميع مجالاتها واختلط العرب بالعجم وتسلل اللحن إلى لغة العرب وشطت الألسن عن قواعدها، وأصولها بقي تعليم العربية رتيبا عاجزا عن الاستجابة لأهداف تعليمها.وإدراكا لما وصلت إليه حال العربية، ودرسها فقد أجريت عدة بحوث ودراسات حولها، نجم عنها ظهور اتجاهات تشكل مداخل ونظريات حديثة في تدريس اللغة العربية تستند إلى طبيعتها ووظيفتها لابد من عرضها وعرض الأهداف والمبادئ الأساسية التي يجب مراعاتها في تعليمها. The teaching of the Arabic language knew a great position among the ancients, and the modernists because of its role in the life of the nation, preserving its heritage, neutralizing its children, and because of its advantages that make it worthy of care and attention, and after life has evolved, and it has become complicated in all its fields, and the Arabs mixed with the non-Arabs and the melody infiltrated the Arabic language Al-Alsun was stripped of its rules and principles, and the teaching of Arabic remained monotonous, unable to respond to the objectives of its teaching. Realizing what the state of Arabic has reached, and its study, several researches and studies have been conducted on it, which resulted in the emergence of trends that constitute modern approaches and theories in teaching the Arabic language based on its nature and function that must be presented. Presentation of the basic goals and principles that must be taken into account in their education.

الكلمات المفتاحية

تعليمية اللغة.المداخل.النظريات.المبادئ.الأهداف ; Langue d'enseignement.Introductions.Théories.Principes.Objectifs