المحترف
Volume 10, Numéro 1, Pages 242-263
2023-01-30

إدارة الصف الدراسي وأثرها على تجاوز المعوقات البيداغوجية اثناء العملية التعليمية

الكاتب : علال عبد الرحمان . بلعيد زهرة .

الملخص

يعرض هذا البحث مسألة الإدارة الصفية في إطار توظيف العلاقة البيداغوجية وأثرها على قدرة الأستاذ في تجاوز المعوقات البيداغوجية، حيث ان حسن تبني العلاقة المناسبة للصف يسهل من عملية التحكم في إدارة الفصل التعليمي وضبطه بشكل يؤهل العملية التعليمة الى النجاح وتحقيق غايات الكفاءات التعليمية المستهدفة. This research presents the issue of employing the pedagogical relationship within the framework of classroom management and its impact on the teacher's ability to overcome the pedagogical obstacles, as adopting a good appropriate relationship for the class facilitates the process of controlling the management of the educational classroom and adjusting it in a way that qualifies the educational process to succeed and achieve the objectives of the targeted educational competencies.

الكلمات المفتاحية

أستاذ التعليم الابتدائي، إدارة الفصل، العلاقة التربوية، التلميذ، المعوقات البيداغوجية، العملية التعليمية. ; Elementary school teacher, Semester management, Educational relationship, Pupil or student, Pedagogical struggles, Educational processes.