مجلة اللغة الوظيفية
Volume 9, Numéro 2, Pages 297-315
2022-12-30

الظواهر اللغويّة في إجابات الطلبة الجامعيين عن أسئلة الإمتحانات قراءة ناقدة في الأسباب والنّتائج

الكاتب : بوحفص عبد القهار . بلعيد زهرة .

الملخص

تتناول هذه الدراسة موضوع الظواهر اللغوية في إجابات الطلبة الجامعيين عن أسئلة الامتحانات، وهي قراءة سوسيولوجية من خلال تصريحات بعض أساتذة جامعة مستغانم، وما انطبع في أذهانهم عن بعض الإجابات التي تمتاز بالغرابة أحيانا والتي تمثل في نظرهم ظاهرة بدأت تعرف الانتشار في أوساط الطلبة، مقارنة مع ما كان يقدمه الطلبة من أجوبة في السابق. أضف إلى ذلك ما قد يجده الأستاذ من نقائص مألوفة كأن يفتقد الجواب للدقة اللغوية، أو المنطق السليم ، أو أمور أخرى تؤثر على مستواهم اللغوي والمعرفي. ومن خلال ملامستنا للواقع أجرينا دراسة مع مجموعة من الأساتذة (10 أساتذة) وظفنا فيها تقنية الملاحظة والمقابلة، من أجل استكشاف الظاهرة ومعرفة تأثيرها على الجانب المعرفي واللغوي وحتى الفكري لدى الطلبة. وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أبرزها ضعف المستوى اللغوي والمعرفي للطالب، راجع إلى المرحلة التربوية ما قبل الجامعية، وما تعانيه من مشاكل تتعلق بالبرامج والمناهج والمستوى التعليمي لغة ومعرفة، والتي تشكل أي المرحلة التربوية، جزءا لا يتجزأ من مجموع المنظومة التربوية. كما أنه راجع إلى الشرخ الحاصل بين مؤسسات التنشئة الاجتماعية على اختلافها، فالطلبة هم مخرجات هذه المؤسسات التي أصبحت غير متكاملة ولا متفاعلة فيما بينها. Abstract: This study Linguistique phénomène in university soudents onswers to exam university. It is a sociological reading through statements of some professors of the University of Mostaganem, and what was imprinter in their minds about some of the answers that are sometimes strange and which, in their view, represent a phenomenon that has begun to spread among students, compared to the answers provided by students in the past. Add to this what the professor may find from familiar contradictions, such as the lack of the answer for linguistic accuracy or sound logic or other matters that affect their linguistic and cognitive level, and through our conducted a field study with a group of professors (10 professors), in which we employed observation and interview technique in order exploring the phenomenon, and knowing its impact on the cognitive, and even intellectual aspects of students. The study concluded with a set of results, the most prominent of which is that the student’s low linguistic and cognitive level is due to the pre-university educational stage, and the problems it suffers from related to programs and curricula and the educational level language and knowledge, which constitute an integral part of the total educational system, as it is due to the rifle what is happening between the institutions of socialization is different. Students are the outputs of these institutions, which have become neither integrated nor interacting with each other.

الكلمات المفتاحية

الكلمات مفتاحية : لغة الامتحانات، غرابة الأجوبة، الطلبة الجامعيين، الأستاذ الجامعي، المعرفة اللغوي ; Keywords: University exams, weird answers, university students, university professor, language knowledge.