القارئ للدراسات الأدبية و النقدية و اللغوية
Volume 5, Numéro 5, Pages 34- 43
2022-12-31

مركزية النص التعليمي في العملية التعليمية في المدرسة الجزائرية

الكاتب : غيلوس صالح .

الملخص

يلعب النص دورًا مهمًا في العملية التعليمية. اتجه الباحثون في مجال اللغويات التطبيقية وتعليم اللغة إلى تبني هذا النهج النصي كخيار استراتيجي يعتمد على جعل النص محورًا مركزيًا، ونقطة انطلاق لبناء التعلم في جميع الأنشطة اللغوية (القراءة، والقواعد، والدلالات. والبلاغة). من خلال استخدام مجموعة متنوعة من الإجراءات، بما في ذلك النهج: (تحليلي، وتواصلي، ومنهجي، وميكانيكي ، ومفاهيمي) ، وفق تخطيط تعليمي واضح المعالم ، بحيث يساهم المتعلم بشكل إيجابي في إعادة بناء النص من خلال المشكلة المعدة. مواقف. من قبل الأستاذ، يستثمر خبراته ومكتسباته السابقة ويجمعها مع المعرفة الجديدة التي سيكتسبها. ويتركز الجهد على محتوى النصوص لمعرفة الظاهرة الفكرية واللغوية، وكذلك العناصر التي تساعد في توضيح ماهية النص، مثل: التلوين الذاتي أو الموضوعي ، أو إضفاء الوضوح أو الغموض فيه. كما يمنح هذا النهج المتعلم مساحة لاختيار الأسلوب التحليلي للنصوص بجميع أنواعها وأنماطها. حيث يتم تدريبه على التعرف على أسلوب النص واستخراج خصائصه والمقاطع السردية في نص الحوار. تحديد المقاطع التفسيرية في النص التعليمي والمؤشرات والروابط الجمالية فيه واكتشاف وسائل التأثير في المتلقي. Text plays an important role in the educational process. Researchers in the field of applied linguistics and language education have tended to adopt this textual approach as a strategic choice based on making the text a central focus, and as a starting point for building learning in all language activities (reading, grammar, grammar, semantics, and rhetoric). Through the use of a variety of procedures, including the approach: (analytical, communicative, methodological, mechanical, conceptual), according to a well-defined didactic planning, so that the learner contributes positively to the reconstruction of the text through the prepared problem situations. By the professor, he invests his previous experiences and acquisitions and combines them with the new knowledge that he will acquire. The effort is focused on the content of the texts to know the intellectual and linguistic phenomenon, as well as the elements that help clarify the importance of the text, such as: subjective or objective coloring, or giving clarity or ambiguity in it. This approach also gives the learner a space to choose the analytical method of texts of all kinds and styles. Where he is trained to recognize the style of the text and extract its characteristics and narrative passages in the text of the dialogue. Determining the explanatory passages in the dialectical text, the indicators and the aesthetic links in it, and discovering the means of influencing the recipient.

الكلمات المفتاحية

التعلم؛ اللسانيات التطبيقية؛ اللغة؛ النص؛ استراتيجية تربوية؛ ; Learning, applied linguistics, language, text, strategy