حوليات الآداب واللغات
Volume 8, Numéro 3, Pages 27-39
2020-11-05
الكاتب : غيلوس صالح .
يسعى علماء اللسانيات ومهندسي الحاسوب بتطويع تقنيات الحاسوب، بهدف بناء معجم مدرسي الكتروني، يتناول المستويات اللغوية (أصواتاً، وصرفاً، ونحواً، ومعجماً، ودلالة)، الذي صار مطلبا ملحا أكثر في الآونة الأخيرة في الجزائر، لسد الفجوة الرقمية المعجمية، من أجل أن يواكب المتعلم في المدرسة والجامعة التطور الحاصل في المجالين العلمي والتقني، حيث يمكنه من اكتساب لغته بأيسر الطرق من خلال استخدامه للمعجم الكتروني المدرسي بأسلوب وظيفي تفاعلي. Abstract Computer experts and linguists are seeking to adapt computer technologies, with the aim of building an electronic school dictionary, which deals with language levels (Phonetics, morphology, grammar, lexicology, and semantics). It has become a pressing requirement more recently in Algeria in order to bridge the digital and lexical gap, so that the school and university learners can keep up with the development of science and technology, acquiring their language in the most accessible way by using the e-school dictionary in an interactive functional manner
كلمات مفتاحية: برامج، معجم مدرسي؛اللسانيات الحاسوبية؛ صرف؛ معجم؛ ; Key words : Programs, school glossary ,school dictionary; grammar, lexicology
مراد مسعودة
.
بن يحي محمد
.
ص 499-513.
كرازدي زينب
.
لهويمل باديس
.
ص 844-853.
بلعزوي سليمة
.
ص 333-346.
عبد المالك بلخيري
.
ص 101-116.