Dirassat
Volume 13, Numéro 2, Pages 829-851
2022-12-22

دلالات الحوارات الدَّاخليَّة في رواية "حيزيَّة و"صوت الكهف" للرِّوائيّ الجزائريّ عبد الملك مرتاض

الكاتب : مامون عبد الوهاب .

الملخص

من النَّادر أن نجد رواية لا يستخدم فيها كاتبها العرض الدرامي المَبْنِي على الحوارات الخارجيَّة والدَّاخلية، فإذا كانت الحوارات الخارجيَّة التي تدور بين شخصيات الرِّواية آليَّة مهمَّة في تكوين الشَّخصية ورسم الحدث وإنارة اللحظة التَّاريخية التي يضطلع بها البطل ويؤدِّيها، فإنَّ الحوارات الدَّاخلية المتَّجهة نحو الذَّات المتكلِّمة لا تقلُّ أهميَّةً عن ذلك، لأنَّها تمثِّلُ في أحايين كثيرةٍ معيارًا نفسيًّا دقيقًا من شأنه الكشف عن نفسيَّات الشَّخصيات بذكاءٍ وحذق في العمل القصصي. يبدو أن الرِّوائيَّ عبد الملك مرتاض في رواية "حيزيَّة" و"صوت الكهف" قد مزج بين الحوارات الدَّاخليَّة والخارجيَّة بهدف تحقيق جملةٍ من الأهداف على رأسها كسر رتابةِ السردِ، إلى جانب إضفاء الحيويَّة على الأحداثِ وأبطالها في سبيلِ تحقيقِ الصَّنعة الرِّوائيَّة. It is rare to find a novel where its author does not use the drama based on external and internal dialogues, if the external dialogues-that take place between the characters of the novel- are considered as an important mechanism that contribute to form the characters, to draw events And to light the historical moment performed by the hero, the internal dialogues directed towards the speaking self are equally important, because in many cases it represents an accurate psychological standard that could reveal the personalities of the characters intelligently and smartly in the fictional work. It appears that the novelist ABDOLMALEK Mortadh in "Hizia" and "Voice of the Cave" that he has combined internal and external dialogues for many goals amongest them is breaking the monotony of narration, an giving events and heroes vitality in order to achieve the fictional creation.

الكلمات المفتاحية

الحوار الدَّاخليّ ; الحوار الذَّاتيّ ; المونولوج ; حيزيَّة؛ صوت الكهف ; عبد الملك مرتاض ; Internal Dialogues ; External Dialogues ; Monologue ; Hizia ; Voice of the Cave ; ABDOLMALEK Mortadh