مقامات للدراسات اللسانية و الأدبية و النقدية
Volume 5, Numéro 1, Pages 626-636
2021-06-10
الكاتب : بوناقة يونس . مقدود محمد عبد الفتاح .
ملخص الدراسة: تتغيا هذه الدراسة استظهار مدى توظيف الناقد الجزائري عبد الملك مرتاض لمختلف المناهج السياقية، سواء أكان ذلك في كتاباته النقدية أو حتى الأدبية الإبداعية على السواء، ولعل القارئ اللماح، والمتلقي الحصيف يدرك جليا مدى التنوع الكبير لاستعمالات المناهج السياقية في كتابات عبد الملك مرتاض، على غرار المنهج التاريخي، والمنهج الاجتماعي، والمنهج النفسي. إذن، إلى أي حد وفق عبد الملك مرتاض في توظيف مختلف المناهج السياقية في كتاباته النقدية أو الأدبية، وحتى الإبداعية؟ وأيها كان الأكثر اتكاء عليه دونما سواه من المناهج؟ وما الأمر المستجد الذي أضافه عبد الملك مرتاض في مجال المنهجة السياقية؟ Summary of the study : This study focuses on exploring to what extent the Algerian Critic Abdel Malik MOrtad employs various contextual approaches whether in his critical writings , or even in his creative literary ones .Perhaps the good reader and receiver can clearly aware of the wide variety of uses of the contextual in Mortad's writings ,similar to the historical ,social and psychological method .So that ,to what extent it was possible for Abdel Malik Mortad to employ the different contextual method in his literary and critical writings even creative ones ? And which one was the most leaning on ?! And what is the new method that Mortad added in the field of contextual methodology ?
contextual method ,historical method ,social method , psychological method , systrmatic exprimentation . ; عبد الملك مرتاض، المنهج السياقي، المنهج التاريخي، المنهج الاجتماعي، المنهج النفسي، التجريب المنهجي.
بوناقة يونس
.
مقدود محمد عبد الفتاح
.
ص 204-217.
مخطاري عبد الله
.
ص 106-116.
حمزة بسو
.
ص 253-271.
شارف فضيل
.
ص 182-206.
بولنوار عمار
.
بوخاتمي زهرة
.
ص 71-88.