الناصرية
Volume 13, Numéro 3, Pages 502-525
2022-12-03

العلاقة التربوية بين المعلم والمتعلم ودورها في تفعيل العملية التعليمية التعلمية

الكاتب : يقاش نعيمة . فرفار جمال .

الملخص

نحاول من خلال هذه الدراسة توضيح أهمية العلاقة التربوية بين المعلم والمتعلم في تفعيل العملية التعليمية التعلمية داخل القسم،تحت لواء ما يسمى بالتأثير والتأثر عن طريق التفاعل بين هذين الطرفين في وضعيات مختلفة، والذي ينعكس بصفة مباشرة على أداء المعلم داخل الصف الدراسي وهذا يؤثر بدوره على ما يقدمه للتلميذ في إطار العملية التعليمية. فللعلاقة التربوية دور بارز في الحياة المدرسية لما تقدمه من تغيرات في تمثلا وسلوكات هؤلاء الفاعلين التربويين. In this study we try to clarity the Importance of the educational relationship between the teacher and the learner in activating of the teaching-learning operation in the classroom, under the banner of the so-called influence and vulnerability through the interaction between these two parties in different situation, which in directly reflected on the teacher‘s performance in the classroom and this in turn effects in what it he presents to the student in educational operation. So this educational relationship has a prominent role in school life because it made many changes in the representations and behaviors of these educational actors.

الكلمات المفتاحية

العلاقة التربوية ; العملية التعليمية التعلمية ; المعلم ; المتعلم ; المنهاج الدراسي ; The educational relationship ; The teaching- learning operation ; The teacher ; The learner ; The curriculum