افاق فكرية
Volume 10, Numéro 1, Pages 672-685
2022-05-05

التعليم الإلكتروني بين الواقع والمأمول قراءة سوسيولوجية

الكاتب : فرفار جمال .

الملخص

إن التعليم الإلكتروني يعد من أهم المواضيع المطروحة في النقاشات والسجالات السوسيولوجية ولاسيما في المجال التربوي لما له من أهمية كبيرة في حياة المتعلمين والمعلمين، إذ أنتج معه مفاهيم وممارسات وذهنيات مختلفة حلت محل التعليم التقليدي وطرقه المختلفة في التلقين والتعليم. فظهور التعليم الإلكتروني ارتبط بموجة التطور التكنولوجي الذي اجتاح حياتنا اليومية، وأصبح جزءاً لا يتجزأ ممارساتنا المختلفة، إلا أن تطبيق التعليم الإلكتروني في المؤسسات التعليمية المختلفة في مجتمعنا اقترن بمجموعة من الصعوبات والمشاكل والعقبات التي حالت بينه وبين الأهداف التي يسعى لتحقيقها في ظل اختلاف العقليات المطبقة له، ولا سيما أن التعليم الالكتروني شهد في ظل الأزمة الصحية التي عرفها المجتمع العالمي أبعاد ورؤى مختلفة في التعامل معه كاستراتيجية هامة في تسيير العملية التعليمية ومحاولة تسهيل طرق التدريس بالنسبة للمتعلم والمعلم. Abstract: electronic education is one of the most important topics in sociological discussions and debates, especially in the educational field, because of its great importance in the lives of learners and teachers, as it produced different concepts, practices and mentalities that replaced traditional education and its various methods of indoctrination and education. The emergence of electronic education was linked to the wave of technological development that swept our daily lives, and became an integral part of our various practices. However, the application of electronic education in the various educational institutions in our society was associated with a set of difficulties, problems and obstacles that prevented it from the goals it seeks to achieve in light of the different mentalities applied to it. Especially since electronic education has witnessed, in light of the health crisis that the global community has known, different dimensions and visions in dealing with it as an important strategy in conducting the educational process and trying to facilitate teaching methods for the learner and the teacher.

الكلمات المفتاحية

التعليم الإلكتروني ; التعليم عن بُعْد ; المتعلم والمعلم ; التعليم التقليدي ; الوسائط التكنولوجية ; e-learning ; distance education ; learner and teacher ; traditional education ; technological media