التعليمية
Volume 12, Numéro 2, Pages 117-130
2022-11-16

تعليمية المبنى والمعنى في ظل اللسانيات العرفانية -رؤية جديدة-

الكاتب : مهديد خليف . مطهري صفية .

الملخص

ملخص: يعالج هذا المقال قضية تعليمية المباني والمعاني في اللغة العربية انطلاقا من الواقع التخاطبي اللغوي الاستعمالي، ليجيب عن سؤال جوهري:كيف نعلّم المعنى والمبنى في ظلّ اللسانيات العرفانية (المعرفية الاجتماعية الإدراكية) أو نظرية الصراع المعرفي الاجتماعي؟ وكذلك ما مدى تأثير هذه النظرية في التحصيل المعرفي لدى متعلم اللسان العربــي؟ في محاولة منه إعطاء رؤية جديدة مدار أمرها التخلّص من النمذجة المعيارية في العملية التعلمية التعليمية للظواهر اللغوية من معان ومبان في أبواب النحو والبلاغة لنصل إلى نتائج ناجعة في تذليل صعوبات الدرس النحو والبلاغي من جهة وإلى معرفة ضرورة الاتساع اللغوي في ظلّ التحديات المعاصرة. Abstract: This article addresses the issue of education of formats and meanings in Arabic based on colonial linguistic realities, to answer a fundamental question: How do we know meaning and structure under the customary (cognitive social) or cognitive conflict theory? How does this theory affect the cognitive attainment of the Arabic tongue learner? the first represents the late calum (expression), the second is the form of the way, the significance and the deliberation. In an attempt to give a new vision of the orbit, it is necessary to eliminate the standard modeling of the educational process of linguistic phenomena from meanings and formats in the gates of grammar and language to achieve effective results in overcoming the difficulties of the lesson and rhetoric on the one hand and to know the necessity of linguistic expansion in the light of contemporary challenges.

الكلمات المفتاحية

التعليمية، المبنى، المعنى، اللسانيات، العرفانية.