مجلة الشهاب
Volume 8, Numéro 3, Pages 545-560
2022-11-12

التدين وعلاقته بالتوازن الانفعالي عند طلبة الجامعة

الكاتب : سيب عبد الرزاق . بور فاطمة .

الملخص

ملخص: تناولت هذه الدراسة التدين وعلاقته بالتوازن الانفعالي، حيث ركزت على متغير التدين كعنصر من العناصر الثقافية المساهمة في بناء الشخصية، وكانت تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مدى ارتباط التدين بالصحة بالتوازن الانفعالي، بالإضافة إلى التعرف على مظاهر التوازن الانفعالي لطلبة قسم علم النفس وطلبة الشريعة الإسلامية بجامعة تلمسان ومحاولة دراسة الفروق بينهما، وكذا دراسة الفرق بينهما في متغير التدين والتوازن الانفعالي. وكان حجم العينة المدروسة 100 طالب وطالبة منهم 60 طالبا من قسم علم النفس و40 طالبا من قسم الشريعة الإسلامية، وقد تم استخدام الأدوات التالية: (مقياس التوازن الانفعالي، ومقياس التدين). وقد أسفرت الدراسة على النتائج التالية:  أنه توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين التدين والتوازن الانفعالي.  لا توجد فروق دالة إحصائيا بين طلبة قسم علم النفس وطلبة الشريعة الإسلامية من حيث التوازن الانفعالي.  توجد فروق دالة إحصائيا بين طلبة قسم علم النفس وطلبة الشريعة الإسلامية من حيث التدين. كما خلصت الدراسة إلى الاستنتاجات التالية:  التأكيد في عملية التربية على تنمية الاتجاهات الدينية والأخلاقية عبر مختلف مؤسسات التنشئة الاجتماعية.  أن عملية إرشاد وعلاج اضطرابات الفرد ينبغي أن تراعي كل جوانب الشخصية، ومنها القيم الدينية والثقافية لما لها من أهمية في عملية التوافق النفسي والاجتماعي. الكلمة المفتاحية؛ الثقافة؛ التدين؛ التوازن الانفعالي. Abstract: This study dealt with religiosity and its relationship to emotional balance, as it focused on the religiosity variable as an element of the cultural elements that contribute to building personality. At the University of Tlemcen and an attempt to study the differences between them, as well as the study of the difference between them in the variable religiosity and emotional balance. The size of the studied sample was 100 male and female students, including 60 students from the Department of Psychology and 40 students from the Department of Islamic Law. The following tools were used: (emotional balance scale, and religiosity scale). The study resulted in the following results: - There is a statistically significant correlation between religiosity and emotional balance. - There are no statistically significant differences between students of the Department of Psychology and students of Islamic law in terms of emotional balance. - There are statistically significant differences between students of the Department of Psychology and students of Islamic law in terms of religiosity. - The study also reached the following conclusions: Emphasis in the educational process on the development of religious and moral trends through the various institutions of socialization. - The process of guiding and treating individual disorders should take into account all aspects of personality, including religious and cultural values because of their importance in the process of psychological and social adjustment. Keywords: ; culture; religiosity; emotional balance.

الكلمات المفتاحية

الثقافة؛ التدين؛ التوازن الانفعالي