مجلة الآداب و اللغات
Volume 22, Numéro 1, Pages 42-47
2022-05-15

سؤال المنهج في الخطاب النقدي المغربي تجربة نجيب العوفي من خلال كتابه" مساءلة الحداثة1996 "the Question Of The Curriculum In The Moroccan Critical Discourse Najib Al-ofi's Experience Through His Book "accountability Of Modernity1996

الكاتب : بور فاطمة . بن معمر سوعاد .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى استجلاء ظاهرة نقدية مغربية ظلت ردحا من الزمن تشكل إشكالية معقدة على مستوى الخطاب النقدي، وهي تحتك بالمناهج الحديثة، متخذة من تجربة الناقد نجيب الحوفي في كتابه (مساءلة في الحداثة 1996 نموذجا لذلك، وساعية إلى إبراز الأسس التي قام عليها مشروعه النقدي، وكذا الوقوف على أهم القضايا والانشغالات النقدية. This research aims to elucidate a Moroccan critical phenomenon that has long been problematic and complex at the level of critical discourse, which is under the modern approaches, taking from the experience of critic Najib houfi in his book (accountability in modernity 1996 as a model, and seeking to highlight the foundations of his monetary project, as well as identify the most important issues and. objective and methodology, as well as the results obtained (size 14).

الكلمات المفتاحية

سؤال ; المنهج ; الخطاب ; النقد المغربي ; الحداثة ; question ; curriculim ; speech ; moroccan criticism ; modernity