مجلة العلوم الاجتماعية
Volume 16, Numéro 2, Pages 139-153
2022-09-30

مستوى الحاجات الإرشادية لدى تلاميذ التعليم الثانوي بالشلف

الكاتب : قاجة كلثوم . قاجة رقية .

الملخص

هدفت الدراسة التعرف على الحاجات الإرشادية لدى تلاميذ التعليم الثانوي لعينة مكونة من 185 تلميذا وتلميذة من بعض الثانويات بولاية الشلف، بالاعتماد على المنهج الوصفي، وتطبيق استبيان الحاجات الإرشادية المعد من طرف أمزيان (2007)، تمت معالجة البيانات من خلال البرنامج الإحصائي (SPSS) واستخدام الأساليب الإحصائية (المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، اختبار "ت"، تحليل التباين الأحادي، اختبار شيفيه) وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى الحاجات الإرشادية لدى تلاميذ التعليم الثانوي متوسط، كما أظهرت الدراسة وجود فروق في مستوى الحاجات الإرشادية تعزى لكل من متغير النوع الاجتماعي لصالح الإناث، ومتغير الصف الدراسي لصالح الصف الأول، في حين لم تكن الفروق دالة في متغير التخصص، وقد أوصت الدراسة زيادة الاهتمام بإرشاد تلاميذ التعليم الثانوي حتى يتم إشباع حاجاتهم والوصول بهم إلى مستوى مرتفع من الصحة النفسية من خلال التنويع في استخدام مناهج الإرشاد سواء كانت نمائية، أو علاجية، أو وقائية. The study aimed to identify the counseling needs of secondary education pupils for a sample consists of 185 male and female of some secondary schools of Chlef, based on the descriptive approach, and the application of the counseling needs questionnaire prepared by Amzian (2007), The data were processed through the statistical program (SPSS) and using statistical methods (arithmetic mean, standard deviation, T-test, single-contrast analysis, Scheffe test). The study reached to some results: that the level of counseling needs of secondary school pupils is high, differences in the level of counseling needs attributed to each of the gender variables to females and the academic grade variable to first grade, while the differences were not a function of the specialization variable, and the study recommended increasing attention to counseling secondary education pupils in order to satisfy their needs and bring them to a high level of mental health through diversification in the use of counseling approaches, whether they are developmental, treatment , or preventive.

الكلمات المفتاحية

حاجات إرشادية ; حاجات نمائية ; حاجات علاجية ; حاجات وقائية ; تلاميذ ; تعليم ثانوي ; counseling needs ; developmental needs ; treatment needs ; preventive needs ; pupils ; secondary education