مجلة البحوث في علوم وتقنيات النشاط البدني والرياضي
Volume 3, Numéro 2, Pages 6-24
2022-09-27

معوقات استخدام نظام المودل في التعليم الافتراضي من وجهة نظر طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية

الكاتب : بوساق بدرالدين . خلادي مراد .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على معوقات استخدام نظام المودل في التعليم الافتراضي من وجهة نظر طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، وكذا معرفة مستوى معوقات استخدام نظام المودل في التعليم الافتراضي من وجهة نظر الطلبة متوسط، وتكونت عينة الدراسة من (30) طالبا، اختيروا بطريقة عشوائية طبقية، وانتهج الباحث المنهج الوصفي التحليلي وهذا لأنه الأنسب في مثل هذه الدراسات، أما فيما يخص أدوات الدراسة فقد جرى جمع البيانات اللازمة باستخدام مقياس مكون من (09) عبارات، واستخدم مقياس ليكرت التدريج الثلاثي (أوافق تماما، أوافق أحيانا، لا أوافق تماما)، وبلغ معامل ثبات المقياس (0.82) وتم تطبيقه على عينة الدراسة، و اعتمد الباحث في معالجته على برنامج الحزمة الإحصائية SPSS ، وقد أظهرت نتائج الدراسة ما يلي: - مستوى معوقات استخدام نظام المودل في التعليم الافتراضي من وجهة نظر طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية مرتفع. - هناك صعوبات مرتبطة باستخدام نظام المودل في التعليم الافتراضي من وجهة نظر طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. - هناك صعوبات مرتبطة بالمادة العلمية في التعليم الافتراضي من وجهة نظر طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. - هناك صعوبات مرتبطة بعملية التواصل في التعليم الافتراضي من وجهة نظر طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. الكلمات الدالة: التعليم الافتراضي، منصة التعليم عن بعد، جائحة كورونا، الطلبة. Abstract: The aim of the study was to identify obstacles to the use of modal in virtual education from the point of view of students of the Institute of Science and Techniques of physical and Sports Activities, as well as the level of obstacles to the use of modal in virtual education from the point of view of average students. 30 students, selected in a randomized class manner, the researcher adopted the analytical descriptive approach, because it was most appropriate in such studies, and for the study tools, the necessary data were collected using a scale of. (09) phrases, and I use the tricycle Lekert scale (I totally agree, I sometimes agree, I don't quite agree)The scale stability factor (0.82) was applied to the sample of the study, and the researcher for its treatment relied on the SPSS statistical package programme. The results of the study showed that: - The level of impediments to modal use in virtual education from the perspective of students of the Institute of Science and Techniques of physical and Sports Activities is high. - There are difficulties associated with the use of modal in virtual education from the point of view of students of the Institute of Science and Techniques of physical and Sports Activities. - There are difficulties associated with science in virtual education from the point of view of students of the Institute of Science and Techniques of physical and Sports Activities. - There are difficulties associated with communication in virtual education from the point of view of students of the Institute of Science and Techniques of physical and Sports Activities. Keywords :Virtual education. Distance education platform. Corona pandemic. Students

الكلمات المفتاحية

التعليم الافتراضي ; منصة التعليم عن بعد ; جائحة ك ; ر ; نا ; الطلبة