المحترف
Volume 9, Numéro 3, Pages 556-590
2022-06-18

Effect Of Non-class Sports Activity On Social Compatibility Of Middle School Students, A Field Study Of Some Of The Averages Of The State Of Chlef

Authors : Bouali Lakhdar . Nemroud Bachir .

Abstract

The aim of this study is to find out the effect of nontraditional sports activity on the social compatibility of middle school students. In this study, we followed the descriptive approach. As for the scientific research tools used in data collection, the tool was the measure of social compatibility. The latter was arbitrated and measured according to the environment in which we used it. As for the research community, The sample consisted of 80 students and 80 non-practicing students. As for the statistical procedures, the spss program was used in the calculation of the sample. Various Asali B and the statistical techniques adopted in this study. Based on the results obtained by conducting the field study at the level of the Chlef mandate, and based on the analysis and discussion of the results of the scale, we found that there were statistically significant differences in the degree of social compatibility between the practicing and non-practicing students of the secondary sports activity in the intermediate stage. To a large extent, which indicates that the activity of non-sports affects the social compatibility of middle-school students. The last decudes of the 20th century brought an innence change of the human being’s race’s life. Which had newer been seen before in his own history. And the facts of the 21st century show and lead to huge changes and challenge, we will surely watch the in the coming future. Le but de cette étude est de déterminer l’effet des activités sportives non traditionnelles sur la compatibilité sociale des collégiens. Dans cette étude, nous avons suivi l'approche descriptive. En ce qui concerne les outils de recherche scientifique utilisés dans la collecte de données, l’outil était la mesure de la compatibilité sociale. Ce dernier a été arbitré et mesuré en fonction de l'environnement dans lequel nous l'avons utilisé. En ce qui concerne la communauté des chercheurs, l’échantillon était composé de 80 étudiants et de 80 étudiants non pratiquants. En ce qui concerne les procédures statistiques, le programme spss a été utilisé dans le calcul de l'échantillon. Divers Asali B et les techniques statistiques adoptées dans cette étude. Sur la base des résultats obtenus en conduisant l’étude de terrain au niveau du mandat de Chlef, et en se basant sur l’analyse et la discussion des résultats de l’échelle, nous avons constaté des différences statistiquement significatives dans le degré de compatibilité sociale entre les praticiens et les praticiens. les étudiants non pratiquants de l'activité sportive secondaire au stade intermédiaire. Dans une large mesure, ce qui indique que l'activité non sportive affecte la compatibilité sociale des collégiens. Les dernières décennies du 20ème siècle ont apporté un changement fondamental dans la vie de la race humaine. Ce qui avait été vu auparavant dans sa propre histoire. Et les faits du 21ème siècle montrent et mènent à d’énormes changements et défis, nous surveillerons sûrement la dans le futur à venir. تهدف هذه الدراسة إلى معرفة تأثير ممارسة النشاط الرياضي اللاصفي على التوافق الإجتماعي لتلاميذ المرحلة المتوسطة . وقد إتبعنا في هذه الدراسة المنهج الوصفي، أما بخصوص أدوات البحث العلمي المستخدمة في جمع المعطيات، فقد كانت أداة المقياس )مقياس التوافق الإجتماعي(، وهذه الأخير تم تحكيمه وقياس ثباته وصدقه وفق البيئة التي إستخدمناه فيها، أما فيما يتعلق بمجتمع البحث فقد حدد في أربع متوسطات تابعة لولاية الشلف، وفيما يتعلق بالعينة فكانت عينة عشوائية طبقية لتتناسب مع طبيعة المجتمع وموضوع الدراسة، وقد قدرت بـ 160 تلميذ من مجتمع الدراسة المحدد ، إشتملت على 80 تلميذ ممارس و80 تلميذ غير ممارس، أما بخصوص الإجراءات الإحصائية فقد تم إستخدام برنامج spss في حساب مختلف الأساليب والتقنيات الإحصائية التي تم إعتمادها في هذه الدراسة . وإستناداً إلى النتائج التي تحصلنا عليها من خلال إجراء الدراسة الميدانية على مستوى ولاية الشلف، وبناءاً على تحليل ومناقشة النتائج الخاصة بالمقياس تبين لنا وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجات التوافق الإجتماعي بين التلاميذ الممارسين وغير الممارسين للنشاط الرياضي اللاصفي في المرحلة المتوسطة ، وكانت الفروق لصالح الممارسين بدرجة كبيرة ، الأمر الذي يدل على أن النشاط الرياضي اللاصفي يؤثر على التوافق الإجتماعي لتلاميذ المرحلة المتوسطة .

Keywords

Non-class sports activity - Social compatibility - Middle school - Adolescent students - Psychological health ; Activité sportive hors classe - Compatibilité sociale - Collège - Élèves adolescents - Santé psychologique. ; النشاط الرياضي اللاصفي – التوافق الإجتماعي – المرحلة المتوسطة – تلاميذ المراهقين – الصحة النفسية.