المدونة
Volume 9, Numéro 1, Pages 827-854
2022-05-10

مقدمات المعلقات مقاربة خطابية نصية من منظور سيميائية الأهواء The Introductions Of The Muallaqahs: A Textual Discursive Approach From The Semiotics Of Passions Perspective.

الكاتب : مدلفاف سليمة .

الملخص

إنّ الاعتراف بالمعلقات هو اعتراف بالجودة والقبول؛ وهما ركنا الإبداع الشعري من حيث هما ممثلان لطرفيه الأساسيين: المبدع والمتلقي، ذلك أنّنا نفترض أنّ المعلقات نافست قصائد أخرى ففاقتها، ولم تكشف لنا خيمة النابغة الذبياني عن معيار الانتقاء مكتفية بالتصريح بالاستحسان؛ لأنّ كلمة ما أثارت كامنا في الذات المتلقية فانفعلت إيجابا فاهتزت لما لاءم شعورها وهواها، وعليه فقد كانت اللّذة التي يثيرها النص باعثا أساسا في إقرار الجودة والقبول ولمّا كان التأثر قائما على الانفعال الأوّل، فلا شكّ أنّ الشعر أثر ولّده انفعال. لقد استهلّ الشاعر العربي كلامه باستئذان يلج من خلاله إلى الآخر عساه يشاركه "الوجدانية" التي فجرّت كوامنه وحرّكت أهواءه ونزعت بها نحو إبداع التقديم؛ مضّمنا إيّاه دواعيه الخفيّة مفصحا عن أحزانه وهمومه. إن المقدّمات في المعلقات إنّما هي خطاب التألم لحظة الاسترجاع حيث انشطرت فيها الذات عبر الزمنين الماضي والحاضر تبثهما اشتياقها ومكابدة وهو ما يفسّر البكاء والاشتكاء اللذين بنى عليهما ابن قتيبة تصوره في تفسير الابتداء وتشكيل القصيدة القديمة. إن لحظة التبعثر التي وقف عندها الشاعر هي لحظة الهيمنة الوجدانية وهي لحظة المكاشفة والاعتراف بأنّ شيئا ما حرّك هواها فاستجابت لهزّته شعرا. في المنهج: تقوم دراستنا على محاورة التجليات الخطابية للانفعالات والمشاعر والوجدان وما جذبته إليها من أحاسيس وأهواء معتمدين على منظور سيميائية الأهواء، ؛ وقد رأينا أن خطاب ابن قتيبة في تفسير التقديم سند قِرائي كفيل بالإثراء. يقوم المشروع المنهجي لسيميائية الأهواء على فحص البعد الوجداني، وهي سيميائية تجاوزت السيميائية السردية في اصطلاحها وإجرائها وتتأتى بعدًا أضافته مدرسة باريس إلى منجزاتها. عرفت انطلاقتها على يد غريماس في مقالين له وردا في كتابه: "في المعنىII : Du Sens II"؛ بعنواني: "De la modalisation de l’être " و "De la colère: étude de sémantique lexicale" ثم تطوّر جهازها الاصطلاحي والإجرائي في كتاب غريماس وفونتاني: "Sémiotique des passions : Des états de choses aux états d’âme ". وقد علّق جاك فونتاني على إصدار غريماس لمقاله عن تكييفات الكينونة في المقدمة التي خصّ بها الترجمة العربية في صفحة 45 قال :"وعدّ ذلك إيذانا بميلاد سيميائيات الأهواء.لقد تناول غريماس في هذا المقال ما كان يسميه في تلك المرحلة الوجود الكيفي للذات أي ما يعود إلى عوالم الكينونة بعد أن كرّس جهوده في السنوات السابقة لصياغة الحدود الضابطة لتكييفات الفعل في أفق إرساء الأهلية الكيفية للذات السردية". ولمّا لم يكن هدفنا في هذا العمل تطوّر المنهج السيميائي سنكتفي بالإشارة إلى أهمّ استحداث لها وهو أنّها جلبت الذات من الهامش الذي وضعتها فيه منذ نشأتها معتبرة إدراجها خللا منهجيا يتعارض مع مسلمة المحايثة. يقتصر تناولنا على العنصرين الآتيين: المدونة الاستهوائية La nomenclature passionnelle Les roles pathémiques. الأدوار الباتيمية وممّا هو واجب الإشارة إليه أن اقتصارنا على فحص هذين الإجرائين لا يمنع من إثارة أدوات أخرى تجرّنا إليها الخطابات إذ هي فارضة آليات قراءتها. الكلمات المفاتيح: سيميائية الأهواء، استهواء، توتير، مآل، دور باتيمي، وقوف، بكاء، طلل. Abstract: The recognition of Al-Mu'allaqat is recognition of the quality and acceptance that are the two pillars of poetic creativity and the representatives of its two main sides: the creator and the recipient, for we assume that the Mu'allaqat has challenged other poems and won over them. More to the point, the tent of al-Nabigha al-Dhabiani did not disclose to us the criterion of selection, but only appeased itself with declaring approval as a random word has aroused a latent feeling in the recipient self. Hence, it has reacted positively and shook for what suited its feelings and desires. Ergo, the pleasure that the text evokes was a principal source of recognition of quality and acceptance, and since the influence was based on the first reaction, there is no doubt that poetry is an effect generated by emotion. The Arab poet has began his speech with permission to reach the other, hoping to share with him the "sentimentalism" that exploded his potentials and stirred his passions and ushered them towards the creativity of performance; implicating his hidden motives in the process and revealing his sorrows and worries. The introductions in the mu'allaqah are but the speech of suffering at the moment of recovery, where the self was split through the past and present, broadcasting the yearning and repressed feelings; which explains the weeping and complaining on which Ibn Qutaybah built his conception in the interpretation of the initiation and the construction of the old poem. The moment of scattering at which the poet stood is the moment of emotional domination, the moment of revelation and the recognition that something stirred its passion , therefore it responded by poetry. The approach: Our study is based on the manifestations of emotions axes, feelings, discursive sentiments and the feelings and passions that they attracted along the way depending on the semiotic of passions perspective. Additionally, we have estimated that Ibn Qutayba's discourse on the interpretation of "introduction" is a script sufficient for enrichment. The methodical project of the semiotics of passions is based on examining the emotional dimension. It is a semiotic that surpasses the Narrative Semiotics in its terminology and procedure, and has a new dimension that was added by the School of Paris to its achievements. Its start was in two articles written by Greimas that appeared in his book:”Du Sense II” entitled: “De la modalisation de l’être” and “De la colère: etude de sémantique lexical”. Later, its terminological and procedural system developed in Greimas and Fontanille’s book: “Sémiotique des passions: Des états de choses aux états d’âme”. Jacques Fontanille commented on Greimas’ publication of his article on the modalization of being in the introduction to which he singled out the Arabic translation on page 45, saying: “This was considered to be the birth of the semiotics of passions. In this article, Greimas dealt with what he called at that stage the qualitative existence of the subject, that is, what goes back to the realms of being, after he devoted his efforts in the previous years to formulating the controlling limits for the modalization of action in the horizon of establishing the qualitative capacity of the narrative subject. And since the development of the semiotic method is not our goal in this work, we will settle with referring to its main recent development, which is bringing the subject from the margin that it had placed it in since its inception, considering that its inclusion is of a systemic flaw that conflicts with the axiom of immanence. We are limited to the following two elements: ● The passionate nomenclature. ● The pathemic roles. It is necessary to point out that our limitation to examining these two procedures does not prevent investigating other tools to which we are drawn to by discourses ; for they impose their own reading mechanisms. Key words: semiotics of passions, phoria, protensivity, becoming(devenir) , pathemic role, standing, weeping, ruins.

الكلمات المفتاحية

سيميائية الأهواء، استهواء، توتير، مآل، دور باتيمي، وقوف، بكاء، طلل ; semiotics of passions, phoria, protensivity, becoming(devenir) , pathemic role, standing, weeping, ruins.