العربية
Volume 8, Numéro 2, Pages 60-88
2022-01-30

تجلّيات نظرية التلقي في الخطاب النقدي العربي المعاصر - دراسة نقدية ومقارنة -

الكاتب : ربوزي سمير .

الملخص

في ظل تزايد الدعوات المنادية بضرورة تجديد الخطاب النقدي العربي، وتوظيف آليات النقد القرائي المستمَدة من نظريات التلقي الغربية، يبقى السؤال الجوهري قائما لا يكاد يجد محاولة للإجابة عنه؛ وهو: لماذا يكتفي أصحاب هذه الدعوات بترديد المقولات النظرية، والتذمّر من واقع الخطاب النقدي العربي، وارتباطه الوثيق بالتراث القديم، دون أن تكون لهم دراسات تطبيقية جادة، ولا محاولات كافية لقراءة نصوص شعرية أو غيرها في ضوء أساسيات النقد القرائي الغربي، بدلا عن كثرة التنظير والتهويل. من خلال قراءات كثيرة ومتنوعة، وصل الباحث إلى أن مجمل ما قدّمه هؤلاء النقاد في مجال تفعيل قواعد النقد القرائي هو استعمالٌ لعبارات غامضة، ومصطلحات مستوردة، في قراءة عدد قليل جدا من أبيات بعض الشعراء المعدودين؛ ممن عرف عنهم الإغراب، والتمرد على قوانين الشرع، والعرف، واللغة. وقد ارتأى الباحث أن يسلّط الضوء على دراسة شهد بعض الباحثين لصاحبها بأنه وُفّق في توظيف تقنيات النقد القرائي على شعر المعري، وأن يقارن بينه وبين أحد النقاد الذين لم تستهوهم دعوات القرائيين، ولكنه يقدّم قراءات ممتعة، وتأويلات مقنعة، مع التحفظ على بعضها أحيانا، وعدم التسليم ببعضها أحيانا أخرى. وبين هذا وذاك يحاول الباحث أن يُسهم بما أمكن من إضافات وتعليقات: رفضا أو تأييدا، تعقيبا أو تحفّظا؛ مستندًا في ذلك إلى أن من حقّ الناقد أن يشارك في حفلة إنتاج القصيدة الشعرية، وقراءتها، دون إفراط ولا تفريط. Under the increasing demands to renew necessarily the critical discourse ,sing critical reading which is derived from Western reception theories, a fundamental question remains that hardly finds an attempt to answer it, which is: Why do these claimers content themselves with repeating theoretical statements, and complaining about the Arabic critical discourse, and its close connection to the ancient heritage, without them having serious applied studies, nor enough attempts to read poetic texts or others in light of the basics of Western reading criticism, instead of demanding exaggeratedly un imitation to Western reception theories. Through many and varied readings, the researcher concluded that the most of what these critics presented in the field of using the rules of reading criticism is the use of ambiguous phrases, and imported terms, by reading a very small number of poems to few poets; Those who were known for their strangeness, and rebellion against the laws of Sharia, custom, and language. The researcher have decided to highlights a study that some researchers testified to its author that he successfully employed the techniques of reading criticism on Al-Ma’arri’s poetry, and to compare him with one of the critics who were not attracted by the invitations of the readers, but he offers interesting readings and convincing interpretations, with reservations on some of them sometimes, and not accepting some of it other times. Between this and that, the researcher tries to contribute with additions and comments as much as possible: rejection or support, comment or reservation, based on the fact that the critic has the right to participate in the production of the poetic poem, and to read it, without exaggeration or negligence.

الكلمات المفتاحية

النقد العربي المعاصر؛ نظرية التلقي؛ القارئ المثالي؛ الإمتاع؛ الفوضى