المعيار
Volume 26, Numéro 1, Pages 239-248
2022-01-15

الشيخ البشير الإبراهيمي وفلسفته في التربية والتعليم Cheikh Al-bashir Al-ibrahimi Et Sa Philosophie De L'éducation

الكاتب : بن طولة محمد . شيخ فتيحة .

الملخص

إن ما حققته جمعية العلماء المسلمين من نجاح أثناء حقبة الاستعمار الفرنسي في فرض التعليم العربي والإسلامي واثبات الهوية الوطنية لم يكن من فراغ أو بلمسة سحرية، وإنما كان بجهد حثيث وتقديم النفس والنفيس من اجل تحقيق الأهداف المرسومة والنهوض بالجيل عن طريق التربية والتعليم الوطني دون الاستعماري، حيث نجد من بين هؤلاء الذين كتبوا تاريخ المدرسة الجزائرية الشيخ البشير الإبراهيمي الذي كان بمثابة فيلسوف الجمعية ومنظرها، فبالرغم ما كتب عم هذا المفكر إلا انه لم يتم إنصافه حقه من الدراسة لحد الآن، ذلك لأنه يعتبر منظر حقيقي لإشكالية التربية والتعليم في الجزائر، فالمنهج التربوي الذي رسمه الإبراهيمي له فلسفة خاصة نابعة من ظروف وبيئة المجتمع الجزائري وهويته ولغته ودينه، فكان منهجا يشمل جميع أطراف عملية التربية والتعليم، فوضع شروط وصفات المعلم الناجح، ثم شروط وصفات المتعلم النجيب، وكذا ذكر وتبيان وأهمية التنوع في المواد العلمية المدروسة، فهو يرىانه لكي يعرف العالم الشخص، فعلى الشخص أن يعرف نفسه أولا، فان جهلها جهله العالم كله. The success of the Association of Muslim Scholars during the French colonial era in imposing Arab and Islamic education and establishing national identity was not out of thin air or with a magic touch, Rather, it was with vigorous effort and self-introduction and preciousness in order to achieve the goals set and advance the generation through national education without colonialism, Where we find among those who wrote the history of the Algerian school, Sheikh Bashir Brahimi, who was a philosopher and theoretician of the association, Despite what was written about this thinker, his right to study has not been done so far, This is because it is considered a true view of the problem of education in Algeria, The educational curriculum that Brahimi drew has a special philosophy stemming from the circumstances and environment of Algerian society, its identity, language and religion, It was a curriculum that included all parties to the education process, So setting the conditions and qualities of a successful teacher, then the conditions and qualities of the successful learner, As well as mentioning and demonstrating the importance of diversity in the studied scientific materials, as they see it so that the world knows the person, For a person to know himself first, If her ignorance is ignorance of the whole world.

الكلمات المفتاحية

المدرسة ; المعلم ; المتعلم ; المادة العلمية ; المنهج ; école ; , étudiant ; , enseignant ; , programmeéducatif ; reform.