مجلة التنمية البشرية


Description

مجلة التنمية البشرية : هي مجلة علمية متخصصة محكمة و دورية ( سداسية ) - ميدان اختصاصها : العلوم الاجتماعية - تهتم بالمجالات العلمية و البحثية الرئيسية التالية: 1. المجال النفسي بجميع ابعاده الفردي و الاجتماعي و الصناعي و التربوي و الاقتصادي . 2. المجال التربوي بجميع تخصصاته 3. مجال التكوين 4.. فلسفات التربية و اقتصادياتها 5. مجالات علم الاجتماع بجميع تخصصاته و خاصة تلك التي ترتبط بتنمية الانسان 6. مجالات الانتروبولوجية و التركيز على الجانب التربوي و الاجتماعي 7. المواضيع المتعلقة بالهندسة البشرية في مجال العمل او التربية او الصحة ... 8 الارشاد و التوجيه بجميع تخصصاته التربوية و النفسية و المهنية ******* "Développement Humain ":est une revue scientifique spécialisée, à comité de lecture - publiée tous les six mois par le laboratoire "Education Développement" de l’université Oran 2 (Algérie) - Domaine de spécialisation: Sciences sociales   -principalement concernée par les axes de recherche suivants.: 1. Le champ psychologique dans toutes ses dimensions individuelles, sociales, industrielles, éducatives et économiques. 2. Le domaine éducatif dans toutes ses spécialités. 3. le domaine de formation qui inclut la personne subissant la formation, le formateur ainsi que le programme de formation. 4. Philosophies de l'éducation et ses dimensions économiques. 5. Les domaines de la sociologie dans toutes ses spécialités, notamment celles liées au développement humain. 6. Les domaines d'anthropologie en mettant l'accent sur les aspects éducatifs et sociaux. 7. Sujets liés à l'ingénierie humaine dans les domaines du travail, l'éducation, la santé,... etc. 8. Counseling et orientation dans toutes les spécialités éducatives, psychologiques et professionnelles. ******* "Human Development": is a specialized peer-reviewed scientific journal - published every six months by the "Education Development" laboratory at Oran 2 University (Algeria) - specialization ]Domain : Social sciences -mainly concerned by the following lines of research: . The psychological field in all its individual, social, industrial, educational and economic dimensions. 2. The educational field in all its specialties. 3. The area of training that includes the person undergoing the training, the trainer as well as the training program. 4. Philosophies of education and its economic dimensions. 5. The fields of sociology in all its specialties, especially those related to human development. 6. Areas of anthropology with emphasis on educational and social aspects. 7. Topics related to human engineering in the fields of work, education, health, etc. 8. Counseling and guidance in all educational specialties, psychological and professional.


4

Volumes

10

Numéros

108

Articles


مركز الضبط لدى طلبة الجامعة، رؤية تشخيصية واقعية على عينة من طلبة جامعات تيارت، غليزان، سعيدة، وهران.

سليماني فاطمة الزهراء,  بلقوميدي عباس, 

الملخص: ملخص: يمثل هذا البحث محاولة تشخيصية للعوامل التي يحتكم إليها سلوك الطالب الجامعي من حيث إدراكه لمسببات نجاحة أو فشله بين مسيطر على البيئة أو مسيطر عليه، أي الاعتقاد في مركز الضبط لديه، والوقوف على الاختلافات القائمة بين الذكور والإناث في هذا المجال، حيث تم تطبيق مقياس مركز الضبط ل"روتر" على عينة مكونة من 465 من طلبة سنة أولى ماستر، ينتمون بدورهم إلى جامعات تيارت، غليزان، سعيدة، وهران، ونوقشت النتائج في ضوء ما أسفر عنه اختبار فرضيات الدراسة. الكلمات المفتاح : مركز الضبط ؛ طلبة الجامعة . Abstract : This researsh represents an attempt to diagnose the factors that govern the behavior of the university student in terms of his perception of the causes of success of failure between one who is in control to of the environement or who is in control of him, tand thus beleif in his control center, and to find out the existing differences between males and females in this field, where the center scale s students ,'was applied the control of Rotter is on a sample of 465 fiest year master who in turn belong of the universities in light of the results of testing the study hipotheses . Keywords : locus of control ; university students.

الكلمات المفتاحية: locus of control ; university students.


دور الدار المقاولاتية في تعزيز الفكر المقاولاتي (الريادي) لدى الطالب الجامعي

قصير بن عودة, 

الملخص: تهدف هذه الورقات إلى إبراز أهمية الفكر المقاولاتي وضرورة إنشاء مؤسسة (صغيرة او متوسطة) لدى الطالب الجامعي الذي كان جلَّ تفكيره منصب حول الوظيفة العمومية أو العمل في القطاع الخاص في تحديد مستقبله ومساره المهني ولم يكن يرى غير هذين المسلكين حلاً له، كما تهدف هذه الدراسة النظرية بعد تغيير القناعات النمطية السائدة إلى تسليط الضوء على أهمية إنشاء وابتكار مؤسسات صغيرة أو متوسطة قائمة على مبادرات شبابية حاصلة على شهادات جامعية في تخصصات متعددة ومتنوعة، كما تهدف إلى تسليط الضوء على أهمية الهيئات الداعمة والمرافقة للمقولين الجدد وتعزيز ثقافة الفكر المقاولاتي الابتكاري. These studying aim to highlight the importance of entrepreneurial thought And the need to establish an institution for the university student Who was thinking of hiring in the public sector only Or work in the private sector In determining his future He did not see others, This theoretical study also aims at the importance of creating small or medium enterprises It is based on the initiatives of young people who have university degrees in a variety of specializations, It also aims at the importance of supportive and accompanying bodies for new entrepreneurs and promoting the culture of innovative entrepreneurial thought

الكلمات المفتاحية: المقاولاتية ، المقاول ، الفكر المقاولاتي ، المؤسسات الداعمة ، المرافقة ، الطالب الجامعي.


واقع خدمات الأخصائي النفسي المدرسي في المؤسسات التربوية للتكفل بالمشكلات الأسرية للتلاميذ- دراسة وصفية بولاية وهران- The reality of the services of the school psychologist in educational institutions to follow-up to students' family problems - a descriptive study in the State of Oran-

منصوري نفيسة, 

الملخص: تهدف الدراسة للبحث في واقع خدمات الأخصائي النفسي للتكفل بالمشكلات الأسرية للتلاميذ، وقياس الفروق في مهام التكفل بحسب الطور التعليمي. استهدفت الدراسة (30) ممارس نفساني بالمتوسطة والثانوية. طبقت إجراءات الدراسة باستخدام المنهج الوصفي بتصميم استبيان. وانتهت الدراسة إلى النتائج التالية: خدمات التكفل للمختص النفسي المدرسي في المتوسطة تختلف عن خدمات المختص بالثانوية بسبب اختلاف مشاكل التلاميذ الأسرية إلى جانب ضغوط التكفل النفسي والتي تختلف بحسب الجهود التي يمارسها النفساني في المتوسطة مقارنة بالثانوية. التدخل السيكولوجي للأخصائي في متابعة مشاكل التلاميذ الأسرية هي تدخلات وقائية أكثر منها علاجية. The study aims to research the reality of the services of the school psychologist in educational institutions to follow-up to students' family problems, and measuring the differences in the sponsorship tasks according to the educational stage. The study targeted 30 Psychologist practicing medium and high school. Study procedures were applied using the descriptive method, by designing a questionnaire. The study ended with the following results: -The services of the school psychologist differ from those of the secondary school, because of the different family problems and the stress of psychological care, which vary according to the efforts exerted by the psychologist in the middle compared to the secondary school. Psychological intervention of a specialist in the pursuit of family problems of pupils is preventive rather than therapeutic.

الكلمات المفتاحية: الأخصائي النفسي المدرسي ; التلاميذ ; الأسرة ; المشكلات الأسرية ; المؤسسة التربوية


دور الإدارة المدرسية للحد من العنف في الوسط المدرسي

قولقسيس لويزة,  رريب الله محمد, 

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور الإدارة المدرسية للحد من ظاهرة العنف في الوسط المدرسي ببعض مدارس التعليم المتوسط، بولاية غليزان، ولتحقيق أهداف الدراسة تم إتباع المنهج الوصفي التحليلي، واستخدام استبيان لجمع البيانات بعد التأكد من صلاحيته بالطرق السيكومترية، على عينة قدرت ب (60) عضوا من أعضاء الإدارة المدرسية الممثلة بـ ( المديرين، مستشاري التوجيه ،ومستشاري التربية ،مساعدي التربية ،مشرفين تربويين ،وأساتذة ). و توصلت الدراسة إلى أن: الإدارة المدرسية تساهم بشكل فعال في الحد من العنف المدرسي وذلك من خلال تطبيق مختلف استراتيجياتها (الالتزام بالقوانين والتعليمات، غرس القيم الدينية، التوعية و الوقاية، حل المشكلات) بدرجة كبيرة في مؤسستنا التربوية . Abstract : This study aimed to highlight the role of school administration in limiting the phenomenon of violence in the school environment in some middle schools in Relizane Province to achieve the aims of the study, a descriptive analytical approach was followed, And use a questionnaire to collect information after making sure of its validity by Psychometric methods on sample estimated. (60) School administration members, represented by (Directors, Guidance Counselors Education Adviser, Assistant of Educational, Educational Supervisors, Teachers). The study concluded that: - the school administration contributes effectively in limiting school violence by applying its various strategies(strategy, awareness and prevention, strategy laws and instructions, strategy to inculcation of religious values, problem-solving strategy) to a large extent in our educational institution.

الكلمات المفتاحية: الدور ; الإدارة المدرسية ; العنف المدرسي ; المؤسسة التربوية ; التعليم المتوسط ; The role ; School administration ; School violence ; Educational institution ; Middle school


الانسان بين الحقيقة وظن الباحثين

منصوري عبد الحق, 

الملخص: الملخص: نحاول في هذا المقال التعرف على بعض أوجه القصور التي ميزت طرق الباحثين في دراستهم للإنسان و كيف أثر ذلك سلبا على نتائجهم. سنقوم بتقييم الاختيارات المعتمدة في البحوث حول الانسان على ضوء الطبيعة البشرية و خصائصها بهدف تسليط الضوء على العوامل التي نالت اهتماما خاصا دون مبرر وما ترتب عنه من نتائج جاءت بعيدة عن جوهر الانسان غير متناغمة مع فطرته. سنتناول في البداية عنصرا بديهيا طالما غفل عنه الباحثون و المتعلق بضرورة دراسة الانسان كإنسان على اعتبار أنه يختلف عن باقي الكائنات وأن إدراك كنهه متعذر إذا اعتمدنا فقط على مقارنته مع باقي المخلوقات. في مرحلة ثانية سيتم التركيز على التماسك الذي تُميّز أبعاد الشخصية الإنسانة مقابل الميل العملي لدراسته مفككا وتناول كل جزء بمعزل عن الأجزاء الأخرى ، وكيف أدى ذلك إلى تشويه حقيقة الانسان في أكثر من جانب. بعد ذلك سنناقش أهمية البيئة في صياغة الشخصية الانسانية وتأثيرها الكبير على واقعه لكن مع تسليط الضوء على المبالغة في تبيان ثقل البيئة على حساب عوامل أخرى مثل الاستعدادات الوراثية. نتطرق بعد ذلك إلى التنوع الكبير الذي يميز حياة البشر من ناحية و الميل إلى دراسة الانسان كنموذج يتكرر و تفسير الظاهرة الانسانية على نحو نمطي رغم أن كل الشواهد تدل على أن كل إنسان يمثل حالة خاصة قائمة بذاتها . الالتفات إلى الفروق الجنسية يفرض نفسه ضمن مظاهر التنوع التي يُعرف بها الانسان، ورغم أن كثيرا من الدارسين أولوها اهتماما شكليا دون استغلالها في الرعاية النفسية والاجتماعية والتربوية، علما بأن حضورها عنوان بارز في المشهد الانساني في كل الأوقات حتى في غياب أحد الجنسين. من الاستراتيجيات الخاطئة في البحوث حول الانسان انتقاء الظواهر التي يسهل تناولها و تجنب الظواهر التي تبدو معقدة وبذلك قد تستفيد بعض النواحي من حياة الانسان من متابعة رغم أنها قد لا تكون ذات أهمية، وتُهمش نواحي أخرى حتى ولو أن دراستها قد ترقى إلى مستوى العمل الاستراتيجي الواعد . : . Abstract In this article, an attempt to identify some of the deficiencies that characterized the researchers' methods of studying humans and how this negatively affected their results. We will evaluate the options adopted in research on human beings in light of human nature and its characteristics, with the aim of shedding light on the factors that have received special attention without justification and the consequent results that are far from the essence of man, inconsistent with his nature. We will first deal with an obvious element that researchers have long overlooked, which relates to the necessity of studying man as a human being, given that it differs from other beings and that understanding its essence is impossible if we rely only on comparing it with other creatures. In a second stage, the focus will be on the coherence that characterizes the dimensions of the human personality versus the practical tendency to study it disjointed and deal with each part in isolation from the others, and how this has led to the distortion of the human reality in more than one aspect. After that, we will discuss the importance of the environment in the formulation of the human personality and its great impact on his reality, but highlighting the exaggeration in showing the weight of the environment at the expense of other factors such as genetic predispositions. We then turn to the great diversity that characterizes human life on the one hand, and the tendency to study the human being as a pattern that is repeated and to explain the human phenomenon in a typical manner, although all the evidence indicates that each person represents a special case in itself. Paying attention to sexual differences imposes itself within the manifestations of diversity with which a person is known, and although many scholars have given them a formal attention without exploiting them in psychological, social and educational care, knowing that their presence is a prominent feature in the human scene at all times, even in the absence of one of the sexes. One of the wrong strategies in research about humans is to select phenomena that are easy to deal with and avoid phenomena that seem complicated, and thus some aspects of a person’s life may benefit from follow-up, although they may not be of interest, while others are marginalized even if their study may rise to the level of promising strategic work. Keywords: human nature, an indivisible whole, sex differences, humanity character, environment influence.

الكلمات المفتاحية: الطبية البشرية ; فرق جنسي ; الانسان الكل ; تأثير البيئة ; طريقة البحث


العنف داخل الأسرة وأثره في جنوح الأحداث " دراسة ميدانية بمركز إعادة التربية

طايبي رضوان,  بوقرينة ياسر, 

الملخص: : لقد تولدت الرغبة في دراسة موضوع العنف الأسري وأثره في جنوح الأحداث من أجل أن نبين أنه من أهم الدوافع والأسباب الرئيسية التي تدفع بالحدث المراهق للانحراف هو العنف داخل الأسرة أي أن العلاقات المتوترة والجو الأسري المشحون بالقلق والضغوط بين الوالدين والأبناء ونقص الحب وتعرضه للعنف الأبوي يؤدي بالحدث إلى البحث عن تحقيق استقراره النفسي في أماكن وبطرق غير مشروعة عن طريق الانحراف والجنوح كتنفيس انفعالي عن الواقع المعاش، ومن أجل اختبار فرضيات هذه الدراسة فقد تم القيام باختيار عينة من الأحداث الجانحين المتواجدين بمركز إعادة التربية معتمدين على المنهج الإكلينيكي بصفته المنهج الملائم مستخدمين في ذلك طريقة دراسة الحالة ولقد كانت الأدوات المستخدمة المقابلة النصف الموجهة واخبار تفهم الموضوع، وكان من نتائج الدراسة أن هناك تأثير للعنف الأسري في انحراف وجنوح الأحداث. : He engendered the desire to study the issue of family violence and it’s impact on juvenile delinquency in order to show that the most important motives and main causes of teen event of delinquency is family violence that strained relations and anxiety ridden weather and stress between parents and children and lack of live. And parental violence leads to the event to search of psychological stability in places and in ways that are illegal by deviance and stress between parents and children and lack of love. And parental violence leads to the event to search for psychological stability in ways that are illegal by deviance and delinquency as a vent for emotional realities, and for testing hypotheses of this study was to select a sample of juvenile delinquents who are re-education center dependent on the clinical approach as the appropriate approach, using the case study method and corresponding tools have been guided half and test understanding of the subject. The results of the study was that there are effective for family violence in deviance and delinquency

الكلمات المفتاحية: : العنف الأسري ؛ جنوح الأحداث


" الضوضاء وآثارها على الجهاز السمعي"

شاتي نجاة, 

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن واقع الضوضاء وأثرها على الجهاز السمعي لدى عمال مصنع السباكة تحديدا بورشة سبك الصلب (la fnderie Acier)، حيث اعتمدنا على المنهج الوصفي للقيام بهذه الدراسة، واستخدمنا استبيان لقياس الضوضاء من اعداد الباحثة، وقد تم توزيعه على عينة مكونة من 23عاملا، ولتحليل إجابات العاملين، تم استعمال الحزمة الإحصائية للبحوث الاجتماعية(SPSS). أسفرت نتائج الدراسة على: تواجد مستويات عالية من الضوضاء بورشة سبك الصلب ناتجة عن الماكينات المستخدمة وعن تجمعها بمكان واحد . تواجد فقدان السمع بين العاملين بورشة سبك الصلب Abstract : The purpose of this study was to detect the reality of noise and its effect on the auditory system of the plumbing factory workers, specifically the iron workshops. To do this, researchers adopted the descriptive approach, using a questionnaire composed of 24 paragraphs. It was distributed to a sample of 23 workers chosen randomly.Results were analyzing by the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Our Data indicates that: 1. There are high levels of noise in Iran workshop resulting from the machines used and gathered in one place 2 - The presence of hearing loss among the members of the sample, specifically the steel workshop

الكلمات المفتاحية: الضوضاء ; فقدان السمع ; ورشة سبك الصلب


الهجرة غير الشرعية وتقدير الذات لدى الشباب الجزائري Illegal immigration and self-esteem among young Algerian

شيخ فتيحة,  بقال أسمى, 

الملخص: تهدف الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الهجرة غير الشرعية و تقدير الذات لدى عينة من الشباب المقبل على الهجرة غير الشرعية. وتكوّنت عينة الدراسة من 40 شابا المقبلا على الهجرة غير الشرعية بولاية وهران، تتراوح أعمارهم ما بين (16-30) سنة في الفترة الممتدة من شهر أبريل إلى غاية شهر أكتوبر 2019 .استعانت الباحثة بالمنهج الوصفي التحليلي ، نظرا لملاءمته لأغراض البحث، وقد اعتمدت للإجابة على تساؤلات الدراسة على مقياس تقدير الذات لكوبر سميث.من أهم نتائج التي خلصت إليها الدراسة هي انخفاض مستوى تقدير الذات لدى الشباب المقبل على الهجرة غير الشرعية . وفي ضوء النتائج انتهت الدراسة إلى عدد من المقترحات تتلخص في ضرورة تقديم الدعم والمساندة النفسية للشباب المقبل على الهجرة غير الشرعية الكلمات المفتاحية: الهجرة - الهجرة غير الشرعية- الذات- تقدير الذات - مقياس كوبر سميث Abstract The interest of This research consists in studying the correlation between irregular immigration and self-esteem among young people, so we tried to assess the levels of self-esteem among young people.This study was conducted with 30 young applicants for irregular immigration, in the wilaya of Oran, and whose age varies between 16-30 years to verify the hypotheses we applied Cooper Smith's self-esteem inventory which indirectly explores the subject's to himself The results obtained relationship highlighted a low self-esteem which results in an inability to bond with others leading to being neglected or even rejected by others Faced with the explosion of the phenomenon of irregular immigration, psychological support should be systematic.. Keywords : immigration- irregular immigration - self - self esteem - Cooper Smith inventory

الكلمات المفتاحية: immigration ; irregular immigration ; self ; self esteem ; cooper smith inventory



Les 10 articles les plus téléchargés

881 مستوى المهارات الإرشادية لدى مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي و المهني دراسة ميدانية بمراكز التوجيه المدرسي والمهني 767 السلوك العدواني وعلاقته بالتحصيل الدراسي دراسة وصفية لتلاميذ السنة الثانية ثانوي بولاية مستغانم 684 إدمان الألعاب الإلكترونية وعلاقتها بالتنمر في الوسط المدرسي. دراسة ميدانية على تلاميذ المرحلة الابتدائية بولاية مستغانم 674 الدافعية للتعلم وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى التلاميذ المعرضين للتسرب المدرسي دراسة وصفية لتلاميذ السنة الرابعة متوسط بولاية مستغانم 528 صعوبات التعلم الاكاديمية في المرحلة الابتدائية صعوبة القراءة، والكتابة، والحساب "دراسة وصفية لتلاميذ المرحلة الابتدائية بولاية مستغانم" 494 العنف الاسري والتوافق النفسي لدى المراهق دراسة ميدانية 449 الضغوط النفسية واستراتيجيات مواجهتها لدى أمهات الأطفال المصابين بالتوحد دراسة وصفية لأمهات الأطفال المصابين بالتوحد بولاية مستغانم 384 مناهج الجيل الثاني و الأسرة الجزائرية ،أي واقع ؟؟؟ Les programmes de la deuxième génération et la famille algérienne, quelle réalité??? 372 الذكاء الانفعالي لدى تلاميذ التعليم الثانوي وعلاقته بالإنجاز الدراسي والنوع والتخصص 352 الضغوط المهنية لدى مستشاري التوجيه المدرسي والمهني - دراسة ميدانية لمستشاري التوجيه المدرسي والمهني بولايتي غليزان ومستغانم-