FORUM DE L' ENSEIGNANT منتدى الأستاذ
Volume 17, Numéro 1, Pages 272-284
2021-12-21

فنية البناء النصي المعاصر،سلطة حضور البداية و علاماتية النهاية،نزار قباني أنموذجا

الكاتب : تاوريريت نبيلة .

الملخص

سنشتغل في هذا المقال عما يتضمنه شعرنا العربي المعاصر ، وبالأخص القصيدة النزارية من قرائن لغوية وحمولات دلالية كثفت من سلطة حضور البداية الرئيس (العنوان)، وتعالقها مع بدايات النصوص(مطالعها ، فواتحها)، و نهاياتها ( خواتمها)، مما ولد علائق ائتلافية بين هذه التمفصلات الجزئية ،حتى انبنت على بناء فني ذا شبكة نظامية متميزة ومتفردة ، منحت القصيدة العربية –بصفة عامة- قيمة تشكيلية مركزة ، ونسق علاماتي دال ، الأمر الذي أكسب التشكيل و التدليل دينامية وفعالية جراء التعالقات المشتغل عليها( تعالق البداية الرئيس-العنوان- مع مطالع أو بدايات النصوص و نهاياتها)، يمكننا وصفها ببناء فني ثلاثي الأبعاد. In this article, we will engage in what our contemporary Arabic poetry contains, and in particular the Nizari poem of linguistic clues and semantic loads that intensified the authority to attend the main beginning (the title), and its relationship with the beginnings of the texts (its reviews, its openings), and its ends (its rings), which generated coalition relationships between these Partial articulations, even based on an artistic construction with a distinct and unique systemic network, gave the Arabic poem - in general - a concentrated formative value, and the format of my signs, which made the formation and indication dynamic and effective due to the relationships working on it (the relationship of the main beginning - the title - with the reading Or the beginnings and ends of texts), we can describe it in a three-dimensional artistic construction.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التعالق ؛ جماليات ؛ البداية الرئيس ؛ بدايات النصوص ؛ النهاية ؛ ; Keywords: Correlation , aesthetics, the main beginning , the beginnings of texts , the end