مجلة العلوم الانسانية
Volume 20, Numéro 1, Pages 715-730
2020-11-09

التعبير بالألوان في القصيدة السياسية لنزار قباني: من جمالية التشكيل إلى فضائية التدليل السيميائي

الكاتب : مستاري الياس . تاوريريت نبيلة .

الملخص

سنطرح في هذا المقال الفاعلية السيميائية للون، ومدى تأثيرها في الشاعر، الذي حاول وببراعة تشكيل فضاء شعري سياسي أبدى فيه دورا إبداعيا ذهب فيه بالألوان مذاهب مختلفة، فتارة يستخدما بدلالاتها المباشرة وتارة يلبسها رداء الانحراف، ليصوغ تشكيلا علاميا لا تسهم ديناميتها في كسب التشكيل الشعري قيما جمالية فحسب، وإنما تمثل أقوى العناصر الرمزية ، التي ترتكز على طابع سيميائي يعمل على إنتاج الدلالة، وهنا تتشكل رؤياه السياسية المتعددة القضايا، التي منحها أبعادا أيقونية، إشارية، إيحائية زادت في عمق جمالية التشكيل وامتداده نحو فضاء لوني لا متناهي التدليل. In this article, we are going to tackle the semiotic significance of the color and the extent to which it has influenced the poet who tried, brilliantly, to construct a political, poetical space in which he played an innovative role through the use of colors to mean different doctrines. In other words, sometimes, the colors are used to convey an explicit meaning and, other times, to convey an implicit one, so that to construct a symbolic form whose dynamism is not only to enrich the poetic composition with esthetic values, but also to represent the most powerful symbolic elements that are based on semiotic features to yield the desired signification. Anyway, from here, the poet formulates his multi-issue political vision by giving it iconic, indicative, and suggestive dimensions that increased deeply the esthetic composition and its extension towards colorful space with endless signification and interpretation.

الكلمات المفتاحية

الشعر المعاصر، السيمياء، التشكيل،اللون، .