khazzartech الاقتصاد الصناعي
Volume 11, Numéro 2, Pages 69-93
2021-11-10

الخدمات المصرفية الإسلامية ومساهمتها في تعزيز الميزة التنافسية لعينة من البنوك العاملة بالجزائر

الكاتب : زعيط عادل . بن ابراهيم الغالي .

الملخص

تهدف هذه الدراسة للتعرف إن كان تبني البنوك للصيرفة الإسلامية يساهم في تعزيز ميزتها التنافسية أم لا، وذلك من خلال قياس تأثير تقديم البنوك للخدمات المصرفية الإسلامية على أبعاد الميزة التنافسية، ولتحقيق هدف الدراسة تم توزيع استبيان على عينة من موظفي بعض البنوك التي تقدم خدمات مصرفية إسلامية، حيث تم استرجاع 43 من أصل 65، وتم تحليل البيانات ببرنامج SPSS. وقد توصلت الدراسة إلى أن تقديم البنوك للخدمات المصرفية الإسلامية يساهم في تعزيز ميزتها التنافسية من خلال أبعاد الجودة، الاستجابة والابتكار، في حين أن المساهمة في تخفيض التكلفة جاءت ضعيفة. this study aims to identify whether banks’ adoption of Islamic banking contributes to enhancing their competitive advantage or not, by this study aims to identify whether banks’ adoption of Islamic banking contributes to enhancing their competitive advantage or not, by measuring the impact of banks provision of Islamic banking services on the dimensions of competitive advantage to achieve the goal of the study, a questionnaire was distributed to a sample of employees of some banks that provide Islamic banking services, where 43 out of 65 were retrieved, and the data was analyzed using the SPSS program. The study found that the provision of Islamic banking services by banks contributes to enhancing their competitive advantage through the dimensions of quality, responsiveness and innovation, while the contribution to cost reduction was weak.

الكلمات المفتاحية

الخدمة المصرفية الإسلامية ; البنوك ; الميزة التنافسية ; Islamic banking service ; Banks ; Competitive Advantage