مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع
Volume 5, Numéro 3, Pages 142-151

أهميّة استراتيجية العصف الذهني في اكتساب المفاهيم العلميّة

الكاتب : بلبكّاي جمال .

الملخص

استخدمت نظرية التعلم المستند إلى الدماغ نتائج علم الأعصاب و الأبحاث الدماغية في تفسير عملية التعلم، و حدّدت الاستراتيجيات التدريسية المتناغمة مع عمل الدماغ، ورسمت كيفية العمل بها بما يناسب عمل الدماغ البشري بحيث يكون المتعلم هو محور العملية التعلّمية التعليمية و يكون المعلم موجها و مرشدا له. و نوّد التعرف أكثر على إحدى أهم الاستراتيجيات المبنية على التعلم المستند إلى الدماغ و أهميتها في التدريس، وهي استراتيجية العصف الذهني، هذه الأخيرة تعمل على تحفيز عمل الدماغ و استثارة ذهن المتعلم على التفكير بعد وضعه في مشكلة و مطالبته بإيجاد حلول لها. كما نودّ كذلك معرفة مدى مساهمة هذه الإستراتيجية في اكتساب المفاهيم العلمية. فالمفاهيم العلمية تعتبر الدعامة الأساسية في التعلّم، فهي ما يتكون لدى المتعلم من معنى أو فهم يرتبط بعبارة أو كلمة علمية معينة، أي أنها تنظم الخبرة العقلية للمتعلم. ومن ثمّ فالدّراسة الراهنة تتناول أهميّة استراتيجية العصف الذهني في اكتساب المفاهيم العلميّة. The theory of brain-based learning uses the results of neuroscience and brain research in explaining the learning process, and identifying the teaching strategies that are in harmony with the work of the brain, moreover it shows how to work with them in a way that suits the work of the human brain so that the learner is at the center of the educational learning process and the teacher is just a guide. We would like to know more about one of the most important strategies based on brain-based learning and its importance in teaching, which is the brainstorming strategy, the latter acts to stimulate the work of the brain and the learner’s mind by placing the learner in a problem and asking him to find solutions to it. We also want to know the extent to which this strategy contributes to the acquisition of scientific concepts. Scientific concepts are the mainstay of learning, as they are what the learner has of the meaning or understanding associated with a certain scientific phrase or word, that is, they organize the mental experience of the learner. Hence, the current study deals with the importance of brainstorming strategy in acquiring scientific concepts.

الكلمات المفتاحية

تعلم مستند إلى الدماغ ; عصف ذهني ; مفاهيم علمية