أبحاث
Volume 6, Numéro 3, Pages 10-38
2021-09-27

خصائص الإيقاع في الموشّح: موشّح ابن بقي أنموذجا

الكاتب : حمراوي محمّد صالح .

الملخص

سنركّز في هذا المقال على خصائص الإيقاع في الموشّح، باعتماد أنموذج " من طالب ثأر قتلى ظبيات الحدوج" لابن بقي. إذ بدأنا بحدّه، وما فيه من تباين. وقرنّاه بموشّح غير شعريّ فيه تطاول على منوال القصيدة القديمة. وبدا أنّه يحتاج في تلحينه إلى عكاكيز لجبر الوزن. وقد اختبرنا فاعلية المقاربة العروضيّة والأصوات والبلاغة إيقاعيّا فيه. وتبيّن أنّ هذه الأدوات قد أسعفتنا بثراء إيقاعي له صلة ببيئة حضاريّة متنوّعة الأجناس البشريّة والثقافات. ولعلّه ما يوحي بدور الإيقاع في رصد التغيّر الحضاري الذي شهدته بلاد المغرب آنئذ. In this article, we will focus on the characteristics of rhythm in the muwashah, by adopting the model “From a student to avenge the slain of the Haddouj slaves” by Ibn Baqi. We started with its sharpness, and the contrast in it. And we paired it with a non-poetic muwashah in it that contradicted the pattern of the old poem. In his composition, he seemed to need crutches to make up the weight. We tested the effectiveness of the casual approach and the rhythmic sounds and rhetoric in it. And it turns out that these tools have helped us with a rich rhythm that is related to a diverse civilized environment, of human races and cultures. Perhaps what suggests the role of rhythm in monitoring the cultural change that the Maghreb countries witnessed at the time.

الكلمات المفتاحية

موشّح ; إيقاع ; تماثل ; تغاير ; ثراء إيقاعيّ ; ضعف ; قوّة ; تنوّع حضاريّ ; Mawshah (=rhythm ; rhythm ; symmetry ; contrast ; rhythmic richness ; weakness ; strength ; cultural diversity