معارف
Volume 16, Numéro 1, Pages 643-660
2021-06-30

مظاهر تغيّر القوافي في الموشّح الأندلسيّ The Phenomenon Of Changing Rhymes In The Andalusian Muwashah

الكاتب : تابتي فريد .

الملخص

سنحاول في هذا البحث أن نبيّن أهمّية تعدّد القوافي في الموشّح الأندلسيّ، هذا التّعدّد الذي يمثّل مظهرا من مظاهر التّجديد فيه. وإذا كانت القافية منذ ظهور القصيدة الخليليّة علامة إيقاعيّة كبرى، لمخاطبتها السّمع في الإنشاد، فإنّ أهمّيتها في الموشّح مضاعفة، لأنّها تخاطب العين والسّمع معا، ثمّ هي موجّهة أساسا للغناء، دون أن تتنازل عن خاصّية الإنشاد. تنوّعت القافية في الموشّح بدقّة متناهية، ولذلك استثمرها الوشّاح ليجعل منها علامة تجديديّة أساسيّة في موشّحه، وبفضلها توسّع جمهور الموشّح إلى عامّة النّاس. وتوصّلنا في الأخير إلى تأكيد ما افترضناه، وتأكّدنا من أنّ التّجديد الذي هدف الوشّاح إلى تحقيقه لم يكن يرمي إلى تخفيف الضّوابط النّصّيّة المفروضة عليه، وإنّما أضاف إلى ما كان موجودا ضوابط أكثر صرامة، لا يكون الموشّح موشّحا بدونها. In this paper, we will try to show the importance of the multiplicity of rhymes in the Andalusian muwashah, this multiplicity which represents a manifestation of renewal in it. And if the rhyme has been since the emergence of the Khalili poem, a major rhythmic sign, to address the hearing in chanting, then its importance in the muwashah is doubled, because it speaks to the eye and the hearing together, and then it is mainly directed to singing, without giving up the characteristic of chanting. The rhyme in the muwashshah varied with infinite precision, which is why the scarf used it to make it a fundamental renewal sign in its muwashshah, and thanks to it, the audience of muwashshah expanded to the general public. In the end, we came to confirm what we assumed, and we made sure that the renewal that the scarf aimed to achieve was not intended to reduce the textual controls imposed on it, but rather added to what existed were more stringent controls, without which the muwashshah would not be muwashshah.

الكلمات المفتاحية

الم ; شح ; القافية ; التغير ; الإيقاع ; الغناء ; muwashah ; rhyme ; change ; rhythm ; singing