مجلة نوميروس الأكاديمية
Volume 2, Numéro 1, Pages 19-51
2021-01-01

خصائص الإيقاع في أرجوزة ذات الأمثال لأبي العتاهية

الكاتب : حمراوي محمّد صالح .

الملخص

تناولنا في هذا المقال " خصائص الإيقاع في " أرجوزة ذات الأمثال لأبي العتاهية. وقد بدأنا بحدّ الإيقاع باعتباره يمثّل الأطروحة الكبرى في هذا المقال. وهو مفهوم لزج يصعب حدّه ، وزاد الأمر صعوبة ارتباطه بنوع شعريّ هامشيّ هو الرّجز. هذا النّوع الّذي كرهته أذواق متقبّليه، لأنّه تطاول على قصيدة منوال تشبه بيئتها البدويّة. وقد ركّزنا على دور المقاربة العروضيّة إيقاعيّا، لنجرّب آفاقا أخرى منها إيقاعيّة الحكمة ونبشنا في دور البديع في تجميل الايقاع لفظا ومعنى، باعتماد الطباق والجناس. ولاحظنا أنّ للأرجوزة إيقاعا يشبه بيئتها المتغايرة عن حضارة الأعراب. Article: In this article, we discussed the characteristics of rhythm in the proverbs of Abi Al-Atahiah. We started with rhythm as it represents the major thesis in this article. It is a sticky concept that is difficult to define. Moreover, the matter made it more difficult to link it to a marginal poetic genre, which is the barrier. This is the kind that was hated by the tastes of its receptors, because it rebelled against a typical poem that resembles its Bedouin environment. We have focused on the role of the presentation approach rhythmically, to try other horizons, including the rhythm of the judgmental sentences, and we explored the role of the badi 'in loading the rhythm with a word and meaning, by adopting contradiction and alliteration. Besides, we noticed that the rougouza has a rhythm similar to its contrasting environment from the Arab civilization.

الكلمات المفتاحية

إيقاع ; مستهجن ; تنوّع القوافي ; رتابة ; خروج ; مطوّلة ; شعر اجتماعيّ ; rhythm ; hated ; variation of rhymes ; monotony ; lengthy ; social poetry ; rhythmic diversity