القارئ للدراسات الأدبية و النقدية و اللغوية
Volume 3, Numéro 2, Pages 107-142
2020-12-29

خصائص الإيقاع في مسمّطة " سلاف دنّ" لأبي نواس

الكاتب : حمراوي محمّد صالح .

الملخص

تناولنا في هذا المقال خصائص الإيقاع في مسمّطة " سلاف دنّ" لأبي نواس. وقد أشرنا في البداية إلى صعوبة حدّ الإيقاع باعتبارها مفهوما تتقاطع فيه علوم شتى وله صلة بالذات المتكلّمة التي تصرّف القول وفق ما تعايشه ارتياحا أو توتّرا. ثمّ عرّفنا المسمّط الذي يعدّ خروجا عن منوال القصيدة النموذج. وعرّجنا على إظهار فاعليّة العروض بحرا وقافية وزحافا في إظهار تغاير هذا النوع الشعري عن غيره وأخصبنا هذه النظرية الإيقاعيّة بدور الأصوات جهرا وهمسا، والبلاغة بيانا وبديعا في إخراج إيقاع القصيدة المحدثة متمايزا عن سابقاتها مفصحا عن تغيّر حضاريّ، من حضارة عربيّة بدويّة إلى حضارة وافداة حضريّة لها خصوصيّاتها الكونيّة. In this article, we dealt with the characteristics of rhythm in the poem "Solef Dann" of Abu Nawas, and we mentioned at the beginning the difficulty of the rhythm limit as a concept in which various sciences cross, and it is related to the self-talker, who behaves according to what we live in relief or tension. Then we knew the scalpel, which is a departure from the pattern of the poem, the model. We are used to showing the effectiveness of performances by poem mode, rhyme, and creepingly in showing the variation of this poetic genre from others. We fertilized this rhythmic theory with the role of voices loudly and whispering. Rhetoric is a statement and exquisite in producing the rhythm of the updated poem, distinct from its predecessors, revealing a civilization change, from a bedouin Arab civilization to an incoming civilization that has its cosmic specificities.

الكلمات المفتاحية

شطر ; ترصيع ; جناس ; طباق ; صوت ; ثقل ; قوّة ; تلوين إيقاعيّ ; خفّة ; halves ; studs ; anagrams ; counterpoint ; sound ; weight ; strength ; rhythmic coloring ; lightness