المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 4, Numéro 1, Pages 262-282
2021-01-15

رأس المال البشري ودوره في تحقيق التميز المؤسسي في البنوك العاملة في مدينة دورا Human Capital And Its Role In Achieving Institutional Excellence In Banks Operating In Dora

الكاتب : استاذ مساعد د.سمير سليمان عبد الجمل .

الملخص

هدفت الدراسة التعرف إلى مكونات رأس المال البشري ودوره في تحقيق التميز المؤسسي في البنوك العاملة في مدينة دورا، وفقاً لمتغيرات :(النوع الاجتماعي، العمر، المؤهل العلمي، المسمى الوظيفي، سنوات الخبرة، نوع البنك). اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. تكونت عينة الدراسة من (51) عامل في البنوك يعملون في خمسة بنوك في مدينة دورا. تم استخدام استبانة مكونة من خمسة مجالات و(26) فقرة منها(13) فقرة لقياس مكونات رأس المال البشري و(13) فقرات واقع التميز المؤسسي. أشارت نتائج الدراسة إلى أن واقع رأس المال البشري في البنوك العاملة في محافظة دورا مرتفع جداً، وجاءت مكونات رأس المال البشري على الترتيب:(المهارات والقدرات، المعرفة، الخبرة العملية). كما تبين أن التميز المؤسسي مرتفع وفي كل مجالاته، وبينت الدراسة وجود ارتباط قوي ودال إحصائياً بين مكونات رأس المال البشري جميها وعلى الدرجة الكلية وبين تحقيق التميز المؤسسي. وأظهرت نتائج الدراسة أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في دور رأس المال البشري في تحقيق التميز المؤسسي في البنوك العاملة في مدينة دورا تعزى لمتغيرات:(النوع الاجتماعي، والعمر، والمؤهل العلمي، والمسمى الوظيفي، ونوع البنك). في حين أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في دور رأس المال البشري في تحقيق التميز المؤسسي وفق متغير سنوات الخبرة ولصالح من كانت خبرتهم (15 سنة فأكثر). وخرجت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها:(تعزيز الخبرة العملية للعاملين في البنوك من خلال التدوير الوظيفي، زيادة التركيز على العاملين الجدد من خلال تدريبهم ومدهم بالخبرات اللازمة، إيلاء المزيد من الاهتمام بالعاملين في البنوك لما لهم من دور فعال في تحقيق التميز المؤسسي، وخصوصا في ظل تعدد البنوك واشتداد حدة المنافسة بينها. The study aimed to identify the components of human capital and its role in achieving institutional excellence in banks operating in Dura, according to variables: (gender, age, educational qualification, job title, years of experience, type of bank). The study followed the descriptive analytical method. The sample of the study consisted of (51) bank workers working in five banks in Dora. A questionnaire consisting of five fields and (26) paragraphs, of which (13) items were used to measure the components of human capital and (13) paragraphs of the reality of institutional excellence. The results of the study indicated that the reality of human capital in banks operating in Dora is very high, and the components of human capital came in order: (skills, capabilities, knowledge, practical experience). It was also found that institutional excellence is high and in all its fields. and the study showed a strong and statistically significant correlation between the components of all human capital at the aggregate degree and between achieving institutional excellence. The results of the study showed that there were no statistically significant differences in the role of human capital in achieving institutional excellence in banks working in Dura due to variables: (gender, age, educational qualification, job title, and type of bank). While the results showed that there are statistically significant differences in the role of human capital in achieving institutional excellence according to the variable of years of experience and in favor of those whose experience was (15 years or more). The study came out with a number of recommendations: (enhancing the practical experience of bank workers through job rotation, increasing the focus on new workers through training and providing them with the necessary expertise, giving more attention to bank workers because they have an effective role in achieving institutional excellence, especially in The multiplicity of banks remained and the competition between them intensified.

الكلمات المفتاحية

رأس المال البشري، التميز المؤسسي، البنوك