AL-Lisaniyyat
Volume 26, Numéro 2, Pages 423-432
2020-12-31

Intertextuality In Efl Classrooms

Authors : Merabti Zohra .

Abstract

Abstract The present paper aims at clarifying the concept of intertextuality as a literary theory and as an approach in EFL contexts. It casts light on the meaning of this phenomenon which creates a network of texts and discourses. In addition, the paper tend to explain intertextuality as one of De Beaugrandee and Dressler main standard of textuality by which any text can function as a communicative piece of discourse. Then, it attempts to discuss the nature of this approach and its origin in order to comprehend the development of this theory . Also, it determines the main strategies by which intertextuality can be represented in any discourse. Moreover, since intertextuality based on texts' relationship, it is very important for EFL learners in terms of perception others' discourse and production their own texts. In this respect, the paper try to found out a relation between intrtextuality approach and the development of EFL learners' perception and production. Résumé Le présent article vise à expliquer le concept d'intertextualité en tant que théorie littéraire et en tant qu'approche dans des contextes EFL. Il éclaire le sens de ce phénomène qui crée un réseau de textes et de discours. De plus, l'article est biaisée à expliquer l'intertextualité comme l'un des principaux standards de la textualité chez De Beaugrandee et Dressler, selon lequel chaque texte peut fonctionner comme un élément de discours communicatif. Ensuite, il tente de discuter la nature de cette approche et de son origine afin de comprendre le développement de cette théorie. En outre, il détermine les stratégies principales par lesquelles l’intertextualité peut être représentée dans tout discours. De plus, l'intertextualité basée sur la relation des textes est très importante pour les apprenants EFL en termes de perception du discours des autres et de production de leurs propres textes. À cet égard, l’article tente d'établir une relation entre l'approche d'intrtextualité et le développement de la perception et de la production des apprenants EFL. ملخص تهدف هذه الورقة إلى توضيح مفهوم التناص كنظرية أدبية و كذلك كمنهج في تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية حيث يلقي الضوء على معنى هذه الظاهرة التي تخلق شبكة من النصوص والخطابات. بالإضافة إلى ذلك ، تنزع الورقة الحالية إلى تفسير التناص باعتباره واحدة من معايير دو بوقراندي و ديسلرالرئيسية للنصية التي يمكن أن يعمل بها أي نص كخطاب للتواصل كما يحاول مناقشة طبيعة هذا النهج وأصله من أجل فهم تطور هذه النظرية. أيضا ، فإنه يحدد الاستراتيجيات التي يمكن من خلالها تطبيق النظرية المدروسة في أي خطاب. علاوة على ذلك ، نظرًا لأن التناص يعتمد على العلاقة بين النصوص ، فإنه يعتبر جد مهم لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية من حيث إدراك خطاب الآخرين وكتابة نصوصهم الخاصة. في هذا الصدد ، تحاول الورقة اكتشاف علاقة بين منهج التناص وتطوير فهم وإدراك متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية وإنتاجهم.

Keywords

Key Words : intertextuality, EFL learners, text, discourse, standard of textuality ; Mots-clés: intertextualité, apprenants EFL, texte, discours, standard de textualité ; الكلمات المفتاحية : التناص، متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ، النص ، الخطاب ، معيار النصية