Aleph
Volume 9, Numéro 3, Pages 425-449
2022-06-25

The Use Of Discourse Markers In Postgraduate Students’ Academic Writing In English At Kasdi Merbah University- Ouargla-algeria

Authors : Merabti Zohra . Benzoukh Halima .

Abstract

Academic writing is often considered as a challenging task. Discourse markers are also significant items that ensure the accuracy and the coherence of any text. The misuse or the overuse of these items can affect the quality of the written discourse. Thus, the present paper aims at investigating the use of discourse markers in postgraduate students’ academic writing. For this reason, the two researchers select randomly seven (07) academic papers in English as a corpus of the study. These chosen papers are written by postgraduate students enrolled in scientific branches at Kasdi Merbah University-Ouargla- Algeria. They belong to four branches, namely Applied Biology, Procedures’ Engineering, Electrotechnical Engineering and Informatics. In order to accomplish the paper’s objective, quantitative and descriptive methods are adopted. In addition, in order to categorize discourse makers in subclasses, the two researchers rely on Fraser’s taxonomies (1999, 2005 & 2009) as models. The obtained results reveal the high frequency of elaborative, inferential and contrastive markers. Furthermore, they show the overuse and the redundancy of some discourse markers in the in the selected corpus. These outcomes may explain the proficiency level of the target sample and determine their discourse quality. Résumé La rédaction académique est souvent considérées comme une tâche difficile. Les marqueurs de discours sont également des éléments significatifs qui assurent la fiabilité et la cohérence de tout texte. La mésusage ou la surutilisation de ces élément peut affecter la qualité du discours écrit. Ainsi, le présent article vise à enquêter sur l’utilisation des marqueurs de discours dans l’écriture académique des étudiants de troisième cycle. De ce fait, les deux chercheurs sélectionnent au hasard (07) sept articles académiques en anglais comme corpus de l’étude. Ces articles sont rédigés par des étudiant de troisième cycle inscrits dans les filières scientifiques de l’Université Kasdi Merbah –Ouargla-Algérie. Ils appartiennent à quatre branches, à savoir la biologie appliquée, génie de procédées, génie électrique et l’informatique. Afin d’atteindre l’objective de l’étude, des méthodes quantitatifs et descriptifs sont adoptées. De plus, afin de catégoriser les marqueurs de discours en sous-classes, les deux chercheurs s’appuient sur les taxinomies de Fraser (1999, 2005, 2009) comme modèles. Les résultats obtenus révèlent la fréquence élevée des marqueurs élaboratifs, inférentiels et contrastifs. De plus, ils montrent la surexploitation et la redondance de certains marqueurs discursifs dans le corpus sélectionné. Ces résultats peuvent expliquer le niveau de compétence de l’échantillon cible et déterminer la qualité de son discours. ملخص تعتبر الكتابة الأكاديمية إحدى أصعب المهمات, كما أن علامات الخطاب تعد عناصر مهمة تضمن دقة وتماسك أي نص. يمكن أن يؤثر سوء استخدام هذه العناصر أو الإفراط في ذلك على جودة الخطاب المكتوب وبالتالي تهدف هذه الورقة إلى التحقيق في استخدام علامات الخطاب في الكتابة الأكاديمية لطلاب الدراسات العليا. لهذا السبب تم اختيار (07) أوراق بحثية باللغة الإنجليزية كمجموعة الدراسة. تمت صياغة هذه الأوراق من قبل طلبة الدراسات العليا (ما بعد التدرج) المسجلين في الفروع العلمية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة. ينتمي هؤلاء الطلبة إلى أربعة فروع وهي البيولوجيا التطبيقية, هندسة الطرائق, الهندسة الكهربائية والمعلوماتية. ومن أجل تحقيق هدف هذه الورقة تم اعتماد الأساليب الكمية والوصفية لتحليل النتائج. إضافة لذلك من أجل تصنيف علامات الخطاب تم الاعتماد على تصنيفات فريزر (1999,2005,2009) كنماذج. وقد كشفت النتائج عن التكرار العالي للعلامات التفصيلية, الأستنتاجية و التباين, علاوة على ذلك فهي تظهر مدى الاستخدام المفرط والتكرار لبعض علامات الخطاب في الأوراق المختارة مما يفسر مستوى إتقان العينة للكتابة الأكاديمية باللغة الإنجليزية و تحدد جودة خطابهم.

Keywords

Academic writing ; discourse markers ; elaborative markers ; inferential markers ; contrastive markers ; postgraduate students ; written discourse