Ex Professo
Volume 5, Numéro 2, Pages 78-103
2020-11-16
الكاتب : حنيش صلاح الدين . الباي محمد .
هدفت المداخلة إلى التعرف على متطلبات بناء القدرات والمهارات التعليمية في البيئة الرقمية المتغيرة، من خلال الاطلاع على مقومات البنية التحتية للبيئة الرقمية الكلية الداعمة لبناء المهارات والقدرات اللازمة في السياق التعليمي الرقمي للطالب والمعلم، وعرضت المداخلة بعض الاحصائيات المقدمة من بعض الهيئات الدولية كالاتحاد الدولي للاتصالات والإسكوا وتقرير المجلس الاقتصادي والاجتماعي حول مؤشرات التكنولوجيا الرقمية في التعليم ومؤشر المهارات في الجزائر والدول العربية، والتي أوضحت الفجوة الكبيرة للتكنولوجيات الرقمية و القدرات و المهارات في الدول العربية مقارنة بالدول المتقدمة و التي أظهرت نقطا ضعف عديدة مقارنة بالمؤشرات العالمية. وخلصت المداخلة إلى أنه يجب على الجزائر وباقي الدول العربية أن تتيح المجال للكفاءات الرقمية المتخصصة لوضع رؤية بعيدة المدى يتم من خلالها الانتقال من النظام التعليمي التقليدي إلى النظام الرقمي، والنظر في تكييف النظم التعليمية والتدريبية والسياسات التي تهدف إلى مواجهة تحديات البيئة الرقمية، من خلال إدراج مجموعة من المهارات الرقمية في جميع مستويات النظام التعليمي. Abstract: The intervention aimed to identify the requirements of capacity building and educational skills in the changing digital environment, by looking at the infrastructure components of the overall digital environment that support building the necessary skills and capabilities in the digital educational context of the student and teacher. The intervention presented some statistics provided by some international bodies such as the International Telecommunication Union and ESCWA and the report of the Economic and Social Council on digital technology indicators in education and the skills index in Algeria and the Arab countries. Which showed a large gap digital technologies and capabilities and skills in Arab countries compared to the developed countries, which showed twice as many dots compared to global indices. The intervention concluded that Algeria and the rest of the Arab countries must allow the specialized digital competencies to develop a long-term vision through which to move from the traditional educational system to the digital system, and consider adapting educational and training systems and policies that aim to meet the challenges of the digital environment, by including A set of digital skills at all levels of the educational system.
التكنولوجيا الرقمية ; القدرات ; المهارات ; التعليم ; البيئة الرقمية
مولاي ختير صالح الصابري
.
بن عمر عبد الحق
.
ص 124-146.
زينب فريح
.
عمر فرحاتي
.
ص 892-911.
مولاي ختير صالح صابري
.
ص 319-336.
بوساق بدرالدين
.
ص 243-264.