الريادة لاقتصاديات الأعمال
Volume 6, Numéro 3, Pages 328-347

دور الإعلان في تحسين الأداء التسويقي من وجهة نظر المستهلكين- دراسة ميدانية على عينة ميسرة من مستهلكي المنتجات الغذائية لمؤسسة سيم 'sim' في الجزائر

الكاتب : قويدر التومي إيمان . فشيت حميد .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير الإعلان على الأداء التسويقي في مؤسسات المنتجات الغذائية في الجزائر، واعتمدت على دراسة استقصائية لعينة ميسرة من زبائن مؤسسة SIM الجزائرية. ولتحقيق ذلك تم تصميم استبانة لجمع البيانات اللازمة، وقد تكونت عينة الدراسة من 66 فرد من مستهلكي منتجات سيم في ولاية عين الدفلى، وتم استعادة 60 استبانة صالحة للتحليل باستخدام الحزمة الإحصائية spss. وتوصلت الدراسة وجود أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية 5%، لعناصر الإعلان مجتمعة والمتمثلة في (مصداقية الرسالة الإعلانية، الابتكار الإعلاني، تصميم الإعلان) على الأداء التسويقي لمؤسسة المنتجات الغذائية سيم، وكذا وجود أثر ذو دلالة معنوية لكل عنصر على حدى من العناصر المذكورة على الأداء التسويق، كما توصلت إلى عدم وجود فروقات ذات دلالة إحصائية بين إدراكات المستهلكين الجزائريين لأبعاد متغيرات الدراسة تعزى للمتغيرات الديمغرافية وقد أوصت بضرورة الاهتمام بجوانب الإعلان بشكل عام، وبجوانبه الإبداعية والمصداقية والتصميمية بشكل خاص للرفع من الأداء التسويقي للمؤسسة . كلمات مفتاحية: إعلان، أداء تسويقي، رسالة إعلانية، إبداع، مصداقية، مؤسسة سيم . Abstract: This study aimed to determine the impact of advertising on the marketing performance of food products companies in Algeria, and based on a survey of a convenience sample of customers of the Algerian company "SIM". To achieve this, a questionnaire was designed to collect the necessary data, and the study sample consisted of 66 individual consumers of SEM products in Ain Defla Governorate, and 60 questionnaires valid for analysis were retrieved using the statistical package spss. The study found that there is a statistically significant effect at the level of 5%, for the elements of advertising combined (the credibility of the advertising message, advertising innovation, advertising design) on the marketing performance in the Food Products Company "SIM", as well as the presence of a significant significance for each of the elements mentioned On the marketing performance, it also concluded that there are no statistically significant differences between the perceptions of the Algerian consumers to the dimensions of the study variables due to the demographic variables. The study recommended the need to pay attention to aspects of advertising in general, and aspects of creativity, credibility and design in particular to raise the marketing performance of the company. Keywords: advertising, marketing performance, advertising message, creativity, credibility, Foundation SIM.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: إعلان، أداء تسويقي، رسالة إعلانية، إبداع، مصداقية، مؤسسة سيم .