مجلة علوم وتقنيات النشاط البدني الرياضي
Volume 5, Numéro 2, Pages 130-143
2019-12-31

برنامج مقترح باستعمال الألعاب المصغرة لتنمية القدرات العقلية (الذكاء وتركيز الانتباه) لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية 06-10 سنوات

الكاتب : ربوح صالح . قرقور محمد . بوسيف اسماعيل .

الملخص

ملخص البحث: إن لمرحلة الطفولة أهمية كبيرة في حياة الفرد ، كونها المرحلة التي ترتسم فيها معالم شخصيته و تتطبع وقائعها و خبراتها في نفسه و يستمر تأثيرها إلى آخر يوم في حياته لذلك يجب أن تستثمر هذه المرحلة باكتساب الطفل المفاهيم و المعلومات و المعارف المختلفة التي تضمن له النمو العقلي و الذهني السليم. و منه هدفت الدراسة الحالية إلي تعرف على مدى فاعلية البرنامج التعليمي باستعمال الألعاب المصغرة في تنمية القدرات العقلية ( الذكاء و تركيز الإنتباه ) لدى الطفل . أجريت هذه الدراسة على عينة قوامها 32 طفل و طفلة من المرحلة الإبتدائية السنة الرابعة تتراوح أعمارهم بين 6و 10 سنوات موزعين إلى مجموعتين : الأولى تجريبية عددها 16 طفل و طفلة أما الثانية ضابطة عددها 16 طفل و طفلة وستخدمنا لجمع البيانات : الأداة الأولى مقياس وكسلر وأشكال تركيز الانتباه للطفل. أما لتحقيق هدف الدراسة تم بناء برنامج تعليمي، مكون من 8 حصص تم تطبيقه بواقع حصة في الأسبوع على أفراد العينة التجريبية خلال الفصل الدراسي (2016-2017). وباستخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية التالية: (T.Test) ومعامل الارتباط (person)، وقد استخدمنا هذه الأساليب من خلال حزمة البرامج الإحصائية (spss) للعلوم الاجتماعية والنفسية نتائج الدراسات: إجراء التحليلات الإحصائية في ضوء فروض الدراسة ليتم التوصل إلى نتائج دلت فيها البيانات الإحصائية على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الأطفال في مستوى الذكاء وتركيز الانتباه وإن للبرنامج المقترح اثر في ذلك.   Abstract : The stage of childhood is of great importance in the life of the individual, being the stage in which the features of his personality are shaped and the facts and experiences of the same and continue to affect the last day of his life so this stage must invest in the acquisition of the child concepts and information and knowledge that ensure various mental development And proper mental. The current study aimed at identifying the effectiveness of the educational program by using mini-games in developing the child's mental abilities (intelligence and concentration of attention). The study was conducted on a sample of 32 children and a girl from the fourth year of primary school aged between 6 and 10 years divided into two groups: The first is an experimental 16 children and a child. The second is an officer of 16 children and we used to collect data: the first tool is the Wesler scale and the focus forms of the child. In order to achieve the goal of the study, an educational program was constructed, consisting of 8 lessons that were applied by a quota per week for the experimental sample during the semester (2016-2017). Using the following statistical methods: T.Test and the correlation coefficient (Person), and we used these methods through the package of statistical programs (spss) for social and psychological sciences Results of studies: Conducting statistical analyzes in the light of the study hypotheses to reach the results indicated by the data The statistics on the existence of differences of statistical significance among children in the level of intelligence and concentration of attention, although the proposed program has an impact on it.

الكلمات المفتاحية

الألعاب المصغرة . القدرات العقلية .الذكاء .تركيز .الانتباه. المرحلة الابتدائية