معارف
Volume 16, Numéro 1, Pages 936-959
2021-06-30

تأثير برنامج مقترح للألعاب الحركية في تنمية الذكاء لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية اقل من 09 سنوات The Effect Of A Proposed Program For Movement Games On Developing Intelligence Among Primary School Pupils Less Than 09 Years Old

الكاتب : طوبال العربي . بوغربي محمد .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى تأثير برنامج مقترح للألعاب الحركية في تنمية الذكاء لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية اقل من 09 سنوات، وقد اعتمد الباحثان على المنهج التجريبي بتصميم القياسات القبلية و البعدية للعينتين متجانستين و متساويتان في العدد وذلك لملائمته طبيعة الدراسة، و استخدم الباحثان مقياس الذكاء الأطفال اقل من 09 سنوات لــــ : إجلال محمد يسرى وتقنين الدكتورة زينب يوسف على البيئة الجزائرية كأداة للدراسة، أما حجم العينة فقد بلغ عشرون تلميذ وزعت إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية بواقع عشرة تلاميذ في كل مجموعة، وقد تم اختيار أفراد هذه العينة بطريقة مقصودة بشرط تكافئ وتجانس مجموعتي الدراسة، وبعد جمع بيانات وتحليلها إحصائيا أظهرت النتائج أن للبرنامج المقترح المبني على الألعاب الحركية تأثير ايجابي في تنمية مستويات درجات الذكاء لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية اقل من 09 سنوات، وعليه أوصى الباحثان بتصميم برامج رياضية تعتمد على الألعاب الحركية و اللعب الموجه والنشاط البدني الرياضي المقنن لتنمية مستويات درجات الذكاء لدى تلاميذ الطور الابتدائي كلمات مفتاحية : الألعاب الحركية؛ الذكاء؛ تلاميذ المرحلة الابتدائية Summary: This study aimed to identify the extent of the impact of a proposed program for movement games on the development of intelligence among primary school students less than 09 years old. The two researchers have relied on the experimental approach to design the pre and post measurements of the two samples that are homogeneous and equal in number in order to suit the nature of the study, and the researchers used the scale Intelligence of children less than 09 years of Ijlal Mohamed Yousra and Dr. Zeinab Youssef legalizes the Algerian environment as a pattern of study. As for the sample size, twenty students were distributed into two controlled and experimental groups by ten students in each group, and the individuals of this sample were chosen in an intended manner to make the two groups equivalent and homogenous to have reliable results after collecting data and analyzing it statistically, the results showed that the proposed program based on kinetic games has a positive effect on developing levels of intelligence scores for primary school pupils less than 09 years old, and accordingly the researchers recommended designing mathematical programs based on kinetic games, directed play and physical sport activity. The standard for developing levels of intelligence scores for primary school students Key Words: Movement Games; Intelligence; Primary school pupils

الكلمات المفتاحية

الالعاب الحركية ; الذكاء ; تلاميذ المرحلة الابتدائية