دراسات نفسية
Volume 13, Numéro 1, Pages 326-341
2022-12-12

الرفاهية النفسية وعلاقتها بالرضا المهني لدى الأستاذ الجامعي (دراسة ميدانية)

الكاتب : عليوي نوال .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن وجود علاقة بين الرفاهية النفسية والرضا المهني لدى الأساتذة الجامعيين ، والكشف عن الفروق التي تظهر في الرفاهية النفسية والرضا المهني تبعا لمتغير الجنس ، وقد تكونت عينة الدراسة من 90 أستاذ وأستاذة على مستوى جامعة الجزائر 2 والمدرسة العليا للأساتذة بالقبة ، وقد كانت الأدوات المستخدمة عبارة عن مقياس الرفاهية النفسية لرايف( Ryff) ، ومقياس الرضا المهني لكارتيل هيليون و سميث (Kartell Hullio et Smith ) . وتوصلنا إلى أنه توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيا بين الرفاهية النفسية والرضا المهني لدى الأساتذة الجامعيين ، وبأنه لا توجد فروق دالة إحصائيا بين المتوسطات الحسابية لدرجات الرفاهية النفسية تبعا لمتغير الجنس ، و توجد فروق دالة إحصائيا بين المتوسطات الحسابية لدرجات الرضا المهني تبعا لمتغير الجنس لصالح الأستاذ (الذكور ). This study aims to reveal the extent to which there is a relationship between psychological wellbeing and professional satisfaction among university professors. Furthermore, it attempts to detect the differences that appear in psychological wellbeing and occupational satisfaction according to the gender variable. The study sample comprised 90 professors, both males and females, from the University of Algiers 2 and the Higher Normal School of Kouba. The researcher opted for Ryff's psychological wellbeing scale and Kartell Hullio et Smith's occupational satisfaction scale as the main frameworks of the present research. The findings revealed a statistically significant correlation between psychological wellbeing and professional satisfaction. Moreover, a statistically significant difference in terms of the degrees of occupational satisfaction in favor of male professors was recorded. However, there was no statistically significant difference between males and females in terms of the arithmetic averages of psychological wellbeing degrees

الكلمات المفتاحية

الرفاهية النفسية الرضا المهني الأستاذ الجامعي