جسور المعرفة
Volume 10, Numéro 2, Pages 343-354
2024-06-01
الكاتب : شادلي فاطمة . بن عجمية أ.د. أحمد .
من بين الطرق الاستراتيجيّة التي ظهرت حديثا وشاعت في المناهج التّدريسيّة العربيّة بصفة عامة والجزائريّة بصفة خاصة بيداغوجيا حلّ المشكلات، وهي طريقة جديدة تجعل للمتعلّم دورا حيويا وإيجابيا في العملية التّعليميّة فتفّعل دوره بعدما كان متلقيا سلبيا أصبح باحثا ومنتجا للمعلومة. ويكتفي المعلم خلالها بدور الموجه والمرشد والمقيّم فقط. ورغم الصعوبات التي يمكن أن تعيق هذه الاستراتيجية إلا أنها تتمتع بخصائص ومميزات تجعل منها طريقة من طرق التّعلم النّشط. وأما عن إمكانية تطبيقها في تعليم اللّغة العربيّة فهي قائمة في جميع أنشطتها. والمعلم بحكمته يخلق لها الفضاء حتى وإن كان المجال محدودا لذلك. Abstract: Among the strategic methods that become popular recently in teaching Arabic curicula in general and partucalarly in Algeria is problem solving pedagogy , which is a new strategy that activates positively learners role instead of being a passive recipient , the method encouraged the learner to make research and even transforms him into informtion producer.At this stage the teacher just becomes a mentor,a guide and an evaluator . Despite the difficulties of this strategy, it has some characteristics and advantages that facilitates the learning process and make it more active and valuable. As for its application in the Arabic language teaching, it is active and present in all its activities. Teachers with their experience and competencies create opprtunities to apply it even if the scope for it is limitedThe abstract refers to the importance of research, its problems and the most important results
تعليم ; اللّغة العربيّة ; حلّ المشكلات ; الوضعية المشكلة
ياحي هشام
.
ص 350-373.
بوزياني عائشة
.
ص 438-454.
عبد الحميد كحيحة
.
ص 189-234.