جسور المعرفة
Volume 10, Numéro 2, Pages 497-505
2024-06-01
الكاتب : تيكاري نصيرة .
ملخص: إستهدفت الدراسة التعرف على مستوى قلق الامتحان لدى تلاميذ المقبلين على شهادة البكالوريا وكذلك معرفة الفروق بين الجنسين (ذكر وأنثى) والفروق في الإعادة على مستوى قلق الامتحان لدى تلاميذ المقبلين على شهادة البكالوريا، تكونت هذه الدراسة من 100 عينة، فقد تم اختيارهم بطريقة قصدية من ثانوية "ابن تومرت" ببوفاريك ولاية البليدة، تمّ اتباع المنهج الوصفي ولتحليل نتائج البيانات استخدم برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية "21، SPSS" وبعد تطبيق أداة الدراسة أظهرت النتائج بأن مستوى قلق الامتحان لدى تلاميذ المقبلين على شهادة البكالوريا مرتفع، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى قلق الامتحان لدى تلاميذ المقبلين على شهادة البكالوريا تعزى لمتغير الجنس والإعادة. Abstract: The study aimed to identify the level of test anxiety among students about to take the baccalaureate degree (third year of secondary school), as well as to know the differences between the sexes (male and female) and the differences in repetition on the level of test anxiety among students about to take the baccalaureate degree (third year of secondary school). This study consisted of 100 samples were chosen intentionally from “Ibn Tumart” Secondary School in Boufarik, Blida Province. The descriptive approach was followed, and to analyze the data results, the Statistical Package for the Social Sciences “21, SPSS” program was used. After applying the study tool, the results showed that the level of test anxiety among students about to graduate The baccalaureate degree (third year of secondary school) is high, and there are no statistically significant differences in the level of test anxiety among students about to obtain the baccalaureate degree (third year of secondary school) due to the variable of gender and repetition.
الكلمات المفتاحية: قلق الامتحان، تلاميذ الباكالوريا، الجنس، الإعادة. ; Keywords: exam anxiety, baccalaureate students, gender, repetition.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
محمدي كريمة
.
برزوان حسيبة
.
ص 80-96.
علي محمد
.
غريب العربي
.
ص 129-142.
بهير حمزة
.
برزوان حسيبة
.
ص 314-332.