مجلة البدر
Volume 11, Numéro 12, Pages 1656-1680
2019-01-25

البنى الشعريّة في شعر محمد أبي القاسم خمار

الكاتب : رابح بن خوية .

الملخص

الملخص: تتوخّى هذه المقاربة التّعرف إلى بعض البنى الشّعريّة في شعر محمد بقاسم خمار من خلال مجموعته الشّعريّة الموسومة بـ(إرهاصات سرابيّة من زمن الاحترااق)، وتحديدا، الإيقاع والتّناص؛ إذ اهتمّ الشّاعر بكلّ الموضوعات والقضايا الّتي كانت- ولا تزال- تؤرّق وطنه وأمّته العربيّة والإسلاميّة، فتناولها من منظور ورؤيّة خاصّة مفعمة بالأصالة والشّمول والإنسانيّة، معبّرا عن كلّ ذلك في شعر تراوح بين النّمطين العموديّ والحرّ مستفيدا من الأدوات الجماليّة الّتي تتيحها اللّغة والنّمط الشّعريّ من صورة ورمز ولغة وإيقاع...كاشفا عن عبقريّة في تطويع الشّعر واللّغة لخدمة رسالته دون إفراط أو تفريط في الجوانب الفنّيّة التي تحفظ للشّعر شعريّته. الكلمات المفتاحية: البنى الشعريّة-الإيقاع- التناص- التيمات- الرؤية. The poetic structures in the poem of Mohammed Belkacem Khammar This approach intends to identify some poetic structures in the poem of Mohammed Belkacem Khammar through his poetic group characterized by (irhassette sarabiya fi zamani elihtirak) specifically the rhythm and intersexuality, the poet gave importance to different issues and various concerns which was and is still tiring his country, his Arabic and Islamic nation. He issued it from a special view in terms of originality, generality and humanity, expressing all that in a poem between (vertical) and free using all esthetic tools which language and poetic style allow in terms of image, symbol, language, and rhythm....showing genius in using poetry and language in serving his message without forgetting the artistic aspects that guarantee to poetry Keywords: The poetic structures - the rhythm - intertexuality - themes - vision.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: البنى الشعريّة-الإيقاع- التناص- التيمات- الرؤية. ; Keywords: The poetic structures - the rhythm - intertexuality - themes - vision.