التواصلية
Volume 4, Numéro 1, Pages 259-284
2018-06-25

تعدّد الأصوات وحوارية الفن الروائي: في نظرية الرواية عند ميخائيل باختين.

الكاتب : شنوفي ميلود .

الملخص

ظلّ النثر الفني حتى نهاية ق19 موضوعا للتحليلات الإيديولوجية بطريقة مجرّدة، وكان هناك إهمال تام للمشكلات الملموسة لخطاب النثر الأدبي نتيجة اعتباره خطابا شعريا بالمعنى الضيّق، فدُرس أسلوبيا بالأدوات نفسها التي كان يدرس بها الشعر وبالمنظور نفسه. ومع بداية العشرية الثانية من ق20 تغيّر المنظور وتغيّرت الأدوات الإجرائية المشخصة لقضايا النثر الروائي ومهاراته الفنيّة. هذا المقال يلقي ضوءا على أحد أهم النظريات المجاوزة للتصوّرات السابقة لمفهوم النثر الروائي، في صورة التصوّر الاجتماعي لمفهومي اللّغة والابداع الكلامي الذي جاء به الناقد الروسي ميخائيل باختين. polyphony and dialogic narrative art in the theory of the novel of mikhail Bakhtine. Abstract: the artistic prose still until the end of the 19th century the subject of ideological analyzes with an abstract manner and there was a total neglect of the concrete problems of literary prose discourse as a result regarded as poetic speech in the narrow sense, it was studed stylisticaly with the same tools that the poem wos taught by and by the same perspective. In the beginning of the second decade of the 20th century, the pers pective has changed and the procedural tools diagnosed novelist prose issues and it artistic skills were changed. This article sheds light on the most important theories that exceed previous perceptions of the concept of the novelist prose, in the form of social perception of the concepts of language and verbal creativity inspired by the Russian critic Mikhail Bakhtine.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الرواية، التعدّد اللغوي ; تعدّد الأصوات; ميخائيل باختين; الابداع الكلامي; اجتماعية اللّغة; دوستويفسكي. Key words: polyphony; dialogic narrative art; literary prose discourse;social perception; verbal creativity; Mikhail Bakhtine.