التّواصل الأدبي
Volume 7, Numéro 2, Pages 84-119

في معضلة التجنيس الأدبي: حالة الرواية

الكاتب : شنوفي ميلود .

الملخص

ملخّص المقال: هذا المقال يبسط القول في المعايير المحدّدة للجنس الأدبي بالاستناد إلى مواضعات شكلية ومضمونية لا يمكن تحديده بمعزل عن شروطها، ولكنّها في الوقت نفسه لا تؤطّر بناءً نظريا مثاليا يدّعي توافّر كلّ الخصائص المميّزة في هذا الجنس أو ذاك، ذلك أنّ مسألة تصنيف الرواية نوعا أدبيا في الوقت الذي لا يتوفّر هذا "النوع" على أية خصوصية بنائية أو موضوعية بإمكانها تمييزه عن الأنواع التي أخذ منها شكله أو موضوعه، أو أساليبه التعبيرية تطرح بحدّة التساؤل ما إذا كانت الرواية نوعا أدبيا فعلا؟ إنّ خصوصية البناء والموضوع والأسلوب هي الجهاز الحصين الذي يوفّر انتظام الخطاب الروائي في شكل نوع أدبي له خصوصياته ومكوّناته بشكل مغاير للخطابات الأخرى. لكن المعضلة هي: هل للرواية خصوصية تميّزها عن غيرها من الأنواع؟ Abstract : This article simplifies the saying in the specific criteria for the literary genre based on formal and material rules that can not be determined independently of its conditions, but at the same time it does not frame an ideal theoretical construct predetermining the availability of all the particularities of this kind or the other so that the issue of the classification of the novel as a literary type where this "type" has no constructive or objective specificity that can distinguish it from types whose form or subject has been taken, or his expressive methods raise the question of whether the novel is really a literary type. the specificity of construction, subject and style is the immune system that ensures the regularity of the novelistic discourse in the form of a literary genre that has its own characteristics and components in a different way to other discourses. But the dilemma is this: does the novel have a specificity that distinguishes it from other types?

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الجنس الأدبي; النوع الأدبي; الرواية; الملحمة، الأسطورة; الشعرية التاريخية; النثر الفني;باختين; هيغل;غريمال. Keywords : literary genre, literary type, novel, epic, myth, historical poetic, artistic prose, Bakhtin, Hegel, Grimal.